ایران سومین تولید کننده گاز جهان است

جمهوری اسلامی ایران بر اساس آخرین گزارش «بی پی» با تولید 167 میلیارد متر مکعب گاز در سال 92، سومین تولید کننده گاز جهان است.

به گزارش خبرنگار شانا، معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران، امروز، دوشنبه ( هفتم اردیبهشت ماه) در سومین همایش تولید پایدار گاز، ‌گفت: بر اساس این گزارش، ایران با مصرف 163 میلیارد مترمکعب، از نظر مصرف گاز نیز در رده سوم جهان قرار دارد.

عبدالحسین ثمری افزود: متاسفانه، مصرف انرژی در ایران 3.3 برابر متوسط جهانی و هفت برابر کشور ژاپن است.

وی با بیان این که هم اکنون 70 درصد سبد انرژی کشور به گاز مربوط است، یادآور شد: سالانه بصورت متوسط هشت درصد به حجم مصرف گاز کشور افزوده می شود.

ثمری با بیان این که در حوزه گاز به تغییر نگاه نیاز داریم، تاکید کرد: نگاه کنونی به گاز به عنوان یک حامل انرژی فراوان و ارزان باید به انرژی تجدید ناپذیر که اتکای اقتصاد و پیشران توسعه است، تغییر کند.

به گفته وی، مطابق برنامه در سال 96 با بهره برداری از تمام فازهای پارس جنوبی تولید گاز در کشور به حدود یک میلیارد مترمکعب در روز خواهد رسید که حدود 75 درصد آن مربوط به مخزن پارس جنوبی است.

وی با اشاره به این که پیش بینی می شود در سال 1404 تولید گاز طبیعی در کشور به حدود یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب برسد گفت: این افزایش عمدتا با بهره برداری از میدانهای جدید در فلات قاره محقق می شود.

معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: چنانچه شدت مصرف در کشور مطابق با الگوهای جهانی نباشد در سالهای آینده گاز تولیدی کشور حتی برای بخشهای تجاری و خانگی نیز کافی نخواهد بود.


کد خبر 239487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =