17 میلیارد لیتر صرفه جویی با برقی کردن چاههای کشاورزی

طرح برقی کردن چاههای کشاورزی گازوئیلی در طول عمر مفید 10 ساله خود به طور میانگین سبب هفت تا 17 میلیارد لیتر صرفه جویی انرژی می شود.

به گزارش خبرنگار شانا، طرح برقی کردن چاههای کشاورزی گازوئیلی با هدف کاهش مصرف سوخت، کاهش هزینه یارانه سوخت تحویلی به کشاورزان و کاهش آلودگیهای زیست محیطی، از طرحهای بند «ق» تبصره ٢ قانون بودجه سال ٩٣ کل کشور است.

در این طرح جایگزینی از طریق استفاده از انرژیهای تجدید‌پذیر، خورشید و باد، شبکه برق سراسری و موتورهای گازسوز امکانپذیر است.

یک میلیارد و 650 میلیون دلار، حجم کل سرمایه گذاری طرح برقی کردن چاههای کشاورزی گازوئیلی در 10 سال اجرای آن که شامل پنج سال اجرا و پنج سال بازپرداخت می شود، است.

در این طرح، به ازای هر لیتر نفت گاز صرفه جویی شده با استفاده از انرژیهای خورشیدی یا باد 46 سنت دلار، برق شبکه 19 سنت دلار و موتورهای گازسوز 32 سنت دلار به سرمایه گذار بازپرداخت می شود.

با اجرای این طرح، به طور میانگین سالانه 700 میلیون لیتر تا یک میلیارد و 700 میلیون لیتر نفت گاز با توجه به راهکار استفاده شده، انرژی صرفه جویی می شود و 170 هزار تا یک میلیون و 879 هزار تن کربن کاهش می یابد.

طرح برقی کردن چاههای کشاورزی گازوئیلی در طول عمر مفید 10 ساله خود به طور میانگین سبب هفت تا 17 میلیارد لیتر صرفه جویی انرژی و یک میلیون و 700 هزار تا 18 میلیون و 800 هزار تن کاهش انتشار کربن می شود.

هم اکنون حدود 217 هزار حلقه چاه کشاورزی گازوئیلی در کشور وجود دارد که از سوخت نفت گاز برای تامین انرژی پمپهای آب آنها استفاده می شود و دولت سالانه هزینه زیادی برای یارانه سوخت تحویلی به کشاورزان پرداخت می کند و بهره برداری از چاههای گازوئیلی برای کشاورزان بسیار مشکل است.

کد خبر 239488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =