۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱
  • کد خبر: 239492
هند واردات ال‌ان‌جی قطر را کاهش می‌دهد

یک منبع آگاه دولت هند امروز (دوشنبه هفتم اردیبهشت ماه) از کاهش 10 درصدی واردات ال‌ان‌جی این کشور از قطر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک منبع آگاه دولتی امروز اعلام کرد که در پی کاهش تقاضای خریداران داخلی به دلیل افت قیمتها، هند به منظور کاهش 10 درصدی واردات ال‌ان‌جی از قطر، در حال مذاکره با این کشور است.

به گفته این منبع آگاه، هند برای نخستین بار خواستار کاهش 10 درصدی وارات ال‌ان‌جی از قطر است. بر اساس قرارداد 25 ساله هند با شرکت راس‌گس قطر به منظور واردات سالانه 7.5 میلیون تن ال‌ان‌جی، این کشور می‌تواند تقاضای کاهش واردات داشته باشد.

این منبع آگاه، که بدلیل حساسیت موضوع نخواست نامش فاش شود، گفت: طبق این قرارداد ما تمایل داریم تا جایی که می‌توانیم ال‌ان‌جی کمتری وارد کنیم و در حال مذاکره برای کاهش بیش از 10 درصدی واردات هستیم. 

وی افزود: بدلیل پایین آمدن تقاضای مشتریان، از ظرفیت همه پایانه‌های ال‌ان‌جی کاسته شده است.

بر اساس این قرارداد، شرکت پترونت ال‌ان‌جی، بزرگترین واردکننده ال‌ان‌جی در هند، در سال 2004 میلادی نخستین محموله را از شرکت راس‌گس دریافت کرد. 

به گفته آر ‌کی گارگ، مدیر امور مالی شرکت پترونت ال‌ان‌جی، طبق این قرارداد، این شرکت برای هر یک میلیون بی‌تی‌یو (یکای بریتانیایی حرارت)، 13 دلارپرداخت کرده است. قیمت تمام‌شده هر یک میلیون بی‌تی‌یو ال‌ان‌جی 6 تا هفت دلار است.

در پی افزایش تقاضا از سوی بازارهای نوظهور مانند چین و هند و همچنین بالا رفتن واردات ژاپن بدلیل مشکلات نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما، قیمتهای تمام‌شده ال‌ان‌جی آسیا سال گذشته به 20 دلار در هر یک میلیون بی‌تی‌یو افزایش یافت.

با این حال، در پی افت رشد اقتصادی آسیا و آغاز تولید ال‌ان‌جی بویژه در استرالیا، قیمتهای تمام‌شده ال‌ان‌جی از ماه فوریه سال 2014 میلادی تاکنون دو سوم کاهش یافته است.

گارگ در ادامه گفت با وجود این که پیش‌بینی می‌شد تقاضای ال‌ان‌جی صنعت کود در ماه ژوئن افزایش یابد اما تقاضای ال‌ان‌جی هند در سه ماه نخست سال جاری بیش از پیش‌بینیها کاهش یافته بود.

به منظور تحریک تقاضای گازی هند، این قرارداد بلندمدت تا پیش از سال 2009 میلادی شامل تخفیف نیز می‎شد.

بنا بر این گزارش، گاز حدود هشت درصد از تقاضای انرژی هند را به خود اختصاص می‌دهد و دولت این کشور در نظر دارد به منظور کاهش آلودگی، مصرف گاز را جایگزین زغال‌سنگ کند. 

کد خبر 239492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =