بدهی شرکت ملی نفت ایران بیش از 50 میلیارد دلار است

معاون وزیر نفت با انتقاد دوباره از پرداخت حجم عظیم یارانه ها از سوی وزارت نفت گفت: شرکت ملی نفت ایران هم اکنون بیش از 50 میلیارد دلار بدهی دارد.

به گزارش خبرنگار شانا، منصور معظمی در دومین جلسه هم اندیشی برنامه ششم توسعه که امروز (دوشنبه، 7 اردیبهشت ماه) در وزارت نفت برگزار شد با اشاره به این که برنامه ششم توسعه در حالی تدوین می شود که شرکت ملی نفت ایران بدهی هنگفتی دارد،گفت: این شرکت هم اکنون بیش از 50 میلیارد دلار بدهی دارد.

وی با انتقاد از پرداخت حجم عظیم یارانه ها از سوی وزارت نفت و این که هنوز تصمیم جدی درباره قطع یارانه دهک های پردرآمد گرفته نشده است، تصریح کرد: وزارت نفت پارسال 33 میلیارد و 700 میلیون تومان یارانه پرداخت کرده است که سهم شرکت پالایش و پخش 24 هزار و 300 میلیارد تومان و سهم شرکت ملی گاز ایران 9 هزار و 400 میلیارد تومان بوده است.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با اشاره به این که امسال با رایزنی گسترده که البته هنوز بر سر عدد و رقم آن به نتیجه نرسیدیم این رقم به 32 هزار میلیارد تومان رسیده است، اظهار کرد: سهم شرکت ملی گاز از این رقم 9 هزار میلیارد و سهم شرکت ملی پالایش و پخش 23 هزار میلیارد تومان تعیین شده است؛ اختلاف ما با سازمان هدفمندی یارانه ها حدود پنج هزار میلیارد تومان است.

معظمی با بیان این که اگر این رقم یارانه با ارز سه هزار تومانی محاسبه شود حدود 11 میلیارد دلار می شود، افزود: با این رقم می توان بخشی از منابع مالی طرحهای زخمی صنعت نفت را تامین کرد.

معاون وزیر نفت با تاکید براین که برنامه ششم بر اساس واقعیتها نوشته می شود، افزود: برنامه های آرمان گرایانه بدون شک در این برنامه جای نخواهد داشت.

وی همچنین از ضرورت بازسازی و نوسازی تاسیسات نفتی مستهلک گفت و افزود: در برنامه ششم توسعه باید  توجه ویژه ای به این بخش شود زیرا در غیر این صورت امکان استفاده از آن وجود نخواهد داشت.

معظمی اظهار امیدواری کرد با کمک مجلس و فراهم شدن فضای بین المللی بتوان بخشی از انبوه مشکلاتی را که صنعت نفت با آن روبرو است با یاری خداوند حل کرد.

کد خبر 239505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =