ایمن سازی دیواره های سنگی سد شهید عباسپور

مدیریت پایداری و تعمیرات سدهای سازمان آب و برق خوزستان، از نصب محافظ و سنگ گیر استاندارد در دیواره سد شهید عباسپور به عنوان نخستین پروژه ایمن سازی در سطح وزارت نیرو خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفتخیز جنوب، یعقوب عرب با بیان این که این پروژه از لحاظ مواد و تجهیزات استفاده شده، نحوه اجرا و نوآوری در سطح وزارت نیرو تازه است، گفت: افزایش ایمنی برای نیروی انسانی، نیروگاه و تجهیزات آن، ارتقای ایمنی ماشین آلات در حال تردد و کاهش ریسک بهره برداری سد و نیروگاه از اهداف اصلی این پروژه بشمار می آید.

مجری این پروژه افزود: عملیات اجرایی پروژه با وجود تداخل انجام عملیات با بهره برداری، مشکلات خاص اجرایی، نبود تجربه قبلی در زمینه انجام عملیات مشابه و مشکلات مالی پروژه، در مدت 48 ماه انجام شد.

عرب اظهار کرد: در این پروژه هشت خط توری سنگ گیر بطول 435 متر نصب شده که ظرفیت تحمل ضربه های یکهزار تا سه هزار کیلو ژول را دارد، همچنین به منظور جلوگیری از سقوط مستقیم صخره های ناپایدار روی نیروگاه و تاسیسات آن، در جناح چپ سد به میزان چهار هزار مترمربع محافظ هدایت کننده نصب و پایدارسازی و تثبیت صخره ها با استفاده از تکنولوژی روز جهان در 233 نقطه انجام شده است.

وی ادامه داد: اجرای نخستین پروژه ایمن سازی با استفاده از توریهای سنگ گیر استاندارد در حوزه وزارت نیرو افزون بر 86 میلیارد و 500 میلیون ریال از محل اعتبارات سازمان آب و برق خوزستان هزینه در بر داشته است.

مدیریت پایداری و تعمیرات سدهای سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به این که بخشی از عملیات اجرایی ایمن سازی در سدهای دز و مسجدسلیمان انجام شده است، گفت: مطالعات و عیب یابی ایمن سازی متناسب با وضع صخره های ناپایدار در سایر سدهای استان از جمله مارون، کارون - 3 و تکمیلی شهید عباسپور و مسجدسلیمان در حال انجام است.

به گزارش شانا و براساس گزارش سازمان آب و برق خوزستان، در سالهای گذشته ریزش مکرر صخره های مشرف به تاسیسات سد و نیروگاه شهید عباسپور، علاوه بر بروز حوادث و خطرات ناشی از آن، بهره برداری را نیز دچار اختلال کرده بود.

کد خبر 239506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =