جریمه گازپروم به مذاکرات گازی لهستان و روسیه کمک می کند

مدیرعامل شرکت دولتی گاز لهستان ابراز امیدواری کرد که تصمیم کمیسیون اروپا برای جریمه شرکت روسی گازپروم، شاید به این شرکت لهستانی برای گفتگوها درباره قیمت گاز با طرف روس کمک کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ماریسیوز زاویسزا، مدیرعامل بزرگترین شرکت گاز لهستان (پی جی ان آی جی) ابراز امیدواری کرد که تصمیم کمیسیون اروپا برای جریمه شرکت روسی گازپروم شاید به این شرکت لهستانی در گفتگوها درباره قیمت گاز با این شرکت روسی کمک کند.

اتحادیه اروپا هفته گذشته یک اقدام قانونی علیه شرکت گازپروم را آغاز کرد و این شرکت را متهم به دریافت گازبهای بیشتر از حد معمول از کشورهای شرق اروپا و نقض قوانین رقابتی در این قاره متهم کرد.

وی گفت: این یک شانس برای گازپروم است تا قراردادهای خود را بازنگری کند و امیدوار هستم که این موضوع به ما نیز کمک کند.

قیمت گاز فروشی گازپروم به لهستان که سالانه حدود ١٦ میلیارد مترمکعب گاز مصرف می کند، از جمله بالاترین قیمتهای گاز در اروپا به شمار می رود و شرکت پی جی ان آی جی اعلام کرده است که انتظار دریافت یک تخفیف از این شرکت روس را دارد.

لهستان جایگاه و موضع گفتگوی خود با گازپروم را با افزودن مسیرهای عرضه گاز مانند، اتصال شبکه گاز خود به جمهوری چک و شبکه گاز آلمان و یک پایانه ال ان جی در حال ساخت در سواحل دریای بالتیک تقویت کرده است.

شرکتهای پی جی ان آی جی و گازپروم یک قرارداد دارند که تا سال ٢٠٢٢ قابل اجراست و بر اساس آن گازپروم سالانه حدود ١٠,٢ میلیارد مترمکعب گاز به لهستان عرضه می کند.

بر اساس این قرارداد، راه مذاکره در زمانی که قیمت گاز می تواند دوباره بررسی شود، وجود دارد.

قیمت گاز صادراتی روسیه به لهستان یک بار در سال ٢٠١٢ کاهش یافت و آن زمانی بود که دادگاهی رای داد تا شرکت گازپروم قیمت گاز را برای این شرکت لهستانی بیش از ١٠ درصد کاهش دهد.

براساس قوانین اروپا، شرکتهایی که ثابت شود از موقعیت نافذ خود در بازار سوء استفاده کرده اند، شاید حدود ١٠ درصد از درآمد سالانه را جریمه شوند که این مبلغ در مورد شرکت گازپروم بیش از ١٠ میلیارد یوروست.

کمیسیون اروپا اوایل مهرماه ١٣٩٠ نیز بازرسیهای پیش بینی نشده ای از دفاتر شرکتهای زیرمجموعه گازپروم فعال در بخشهای عرضه، ترانزیت و ذخیره گاز طبیعی در ایالتهای مرکز و شرق اروپا آغاز کرد.

کد خبر 239523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =