گرم شدن روابط تهران و غرب و دگرگونی بازارهای انرژی با گاز ایران

آب شدن یخ روابط میان ایران و غرب، چشم اندازها را برای ورود تدریجی نفت ایران به بازارهای جهان بهبود داده است و ذخایر بزرگ گازی ایران با لغو تحریمها شاید روزی بازارهای جهان انرژی را دگرگون کند.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، آب شدن یخهای روابط میان ایران و غرب، دورنماها را درباره ورود نفت ایران به بازارهای جهانی و سنگینی و تاثیر روی قیمتها در هفته های اخیر افزایش داده است.

اما اگر تهران به یک توافق نهایی با آمریکا و دیگر قدرتهای غربی درباره برنامه هسته ای خود دست یابد و تحریمها علیه این کشور لغو شود، ذخایر هنگفت گازی ایران، شاید روزی بازارهای جهانی انرژی را دگرگون کند و تغییر دهد.

ایران پس از روسیه، دارنده دومین ذخایر بزرگ گازی جهان است و پس از روسیه و آمریکا، سومین تولیدکننده بزرگ گاز به شمار می رود؛ اما به دلیل کند بودن روند توسعه زیرساختهای گازی به دلیل سالها تحریمهای بین المللی، صادرات گاز این کشور هنوز اندک و تنها 9 میلیارد مترمکعب در سال است و بنا بر آمار سال 2013 میلادی، این موضوع ایران را پس از برونئی در رده بیست و سوم جهان قرار می دهد.

بیشتر گاز ایران به ترکیه صادر می شود.

با این حال، تهران هم اکنون به دنبال افزایش فروش گاز خود است و اگر به توافقی با غرب دست یابد، شاید خود را در جایگاهی برای پیشبرد سریع برنامه هایش بیابد.

عزیز الله رمضانی، رئیس هیئت مدیره شرکت ملی صادرات گاز ایران به تازگی در مصاحبه ای گفت که ایران پتانسیل زیادی برای صادرات گاز دارد.

وی افزود: ایران قصد دارد تا تولید گاز خود را ظرف 5 سال 40 درصد افزایش دهد.

وزارت نفت ایران برنامه های سرمایه گذاری به ارزش حدود 10 میلیارد دلار برای صادرات با خط لوله دارد.

دولت ایران در روزهای اخیر اعلام کرده است که هم اکنون در حال تست و آزمایش یک خط لوله صادرات گاز به عراق و برنامه آغاز فروش گاز در ماه مه است.

بنا بر اعلام شرکت ملی گاز ایران (ان آی جی سی) این خط لوله 269 کیلومتری (167 مایلی) به ارزش 2 میلیارد دلار از میدان گازی پارس جنوبی ایران تا ایستگاههای برق خارج از شهر بغداد امتداد دارد.

رمضانی همچنین گفت که تهران در حال مذاکره با کویت برای دریافت بخشی از گاز ایران از مسیر عراق است.

یک مقام نفتی کویت نیز با تایید این موضوع گفت که گفتگوها درباره قیمت و حجم گاز در حال انجام است.

یک هیئت عمانی نیز به تازگی به تهران سفر کرده است تا یک قرارداد صادرات گاز ایران را به عمان با یک خط لوله زیردریایی به طول 200 کیلومتر  که در ماه مارس سال 2014 امضا شده بود، نهایی کند.

رمضانی گفت: اروپا که در تلاش برای تنوع بخشی به منابع عرضه گاز و کاهش وابستگی به گاز روسیه است، نیز یک بازار امیدبخش است.

به گفته وی، اروپا یکی از بازارهای اولیه و نخست به شمار می رود.

میگوئل؛ آریاس گانته، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا اوایل ماه آوریل از علاقه اروپا به واردات گاز ایران از مسیر ترکیه در صورت دستیابی ایران و غرب به یک توافق نهایی درباره برنامه هسته ای تهران خبر داده بود.

وی گفته بود که در صورت توافق نهایی تهران و غرب در ماه ژوئن، راه برای استفاده از گاز ایران در آینده باز می شود.

با این حال، برنامه های صادرات ایران با چالشهای زیادی روبروست و برخلاف نفت خام که می تواند به راحتی با کشتی و نفتکش حمل شود، فروش گاز نیاز به سرمایه گذاریهای زیاد در زیرساختها مانند خطوط لوله و پایانه های ال ان جی دارد.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد که چندین مسیر برای صادرات گاز به اروپا در نظر گرفته شده است که مسیر ترکیه و عراق از جمله این مسیرها به شمار می رود.

ایران همچنین برنامه ساخت یک خط لوله را با نام خط لوله دوستی به طول 5 هزار کیلومتر  دارد که در سال 2011 میلادی با عراق و سوریه برای ساخت آن به توافق رسید.

اما رمضانی در این باره گفت: چنین مسیری که گاز را از مسیر دریای مدیترانه به اروپا ترانزیت می کند با چالشهای سیاسی و محیط زیستی زیادی روبروست.

با وجود چالشها برای صادرات بیشتر، ایران قصد دارد تولید را افزایش دهد و در ماه مارس گذشته فاز جدید توسعه میدان پارس جنوبی را کلید زد؛ این میدان، یکی از بزرگترین میدانهای گازی جهان است و ایران قصد دارد تولید از این میدان را که با قطر مشترک است، 20 درصد افزایش دهد.

میدان پارس جنوبی در سال 1990 کشف شد و 14.2 تریلیون مترمکعب گاز دارد که حدود 40 درصد از کل ذخایر ایران را به خود اختصاص می دهد.

شرکتهای بزرگ غربی مانند توتال فرانسه، شرکت انگلیسی-هلندی شل و رپسول اسپانیا سالهای پیش به دلیل تحریمهای بین المللی از این پروژه خارج شدند.

کد خبر 239529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =