۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۴
  • کد خبر: 239539

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
سهامداران به دنبال سودهای یک شبه
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت 632 واحد (معادل 95/ 0‌درصد)، در 65 هزار و 577 واحد متوقف شد. با انتشار اخباری مبنی بر عرضه اولیه «مبین» (امروز)، موج فروشی از سوی فعالان برای تامین نقدینگی مورد نیاز مشاهده شد. دلیل رواج رفتار مزبور در بازار سرمایه، سود‌های سریع و فراوانی است که در عرضه‌های اولیه پیشین به دست آمده است؛ این موضوع باعث ترویج هرچه بیشتر رفتار هیجانی و سفته بازانه در بازار سرمایه می‌شود.

در این میان، می‌توان به بازدهی 50 درصدی نماد «هرمز» پس از عرضه خود اشاره کرد که طی روزهای اخیر با افت قیمتی 10 درصدی و صف فروش همراه شده است. از سوی دیگر، شروع مذاکرات هسته‌ای در نیویورک و همچنین بررسی نرخ سود بانکی در جلسه امروز شورای پول و اعتبار، می‌تواند اخبار موثری برای بازار سهام به همراه داشته باشد.

بازار ارز
نشانه‌های تعادل قیمتی در بازار ارز
دیروز، هر دلار آمریکا با رشد 5 تومانی به قیمت 3 هزار و 335 تومان معامله شد. میانگین قیمتی دلار در 9 روز معاملاتی گذشته، 3340 تومان است که نشان از ثبات نسبی در قیمت کنونی ارز است. در این شرایط، بر‌اساس گفته‌های وزیر اقتصاد با توجه به تورم موجود، انتظار کاهش نرخ دلار نباید وجود داشته باشد؛ زیرا در این صورت، کالاهای خارجی قیمت‌های کمتری نسبت به کالای داخلی پیدا می‌کنند که به تولید داخلی ضربه وارد می‌کند.

بر‌اساس گفته‌های وی به نظر می‌رسد تا توافق هسته‌ای، اقدامی برای تک نرخی کردن ارز انجام نشود. از سوی دیگر، سنگ اندازی‌های جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا درخصوص توافق هسته‌ای نیز در برخی موارد موجب تحریک بازار ارز می‌شود. با این حال، کف‌سازی اخیر قیمت دلار و همچنین کنترل‌های موجود در بازار احتمال نوسانات شدید قیمتی را کاهش می‌دهند.

بازار سکه
واکنش آرام سکه به عوامل اثرگذار
دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی به قیمت 952 هزار تومان معامله شد. به این ترتیب، همراه با رشد نرخ ارز در بازار آزاد و همچنین رشد طلا در بازار جهانی، رشد اندک سکه رقم خورد. در این شرایط، کاهش اندازه حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه) مشاهده می‌شود که بیانگر کُند شدن واکنش این بازار در مقابل تغییرات عوامل اثرگذار است.

در این میان، از اوایل اسفند سال گذشته، حباب در قیمت‌های سکه مشاهده می‌شود که همچنان به دلیل خوش‌بینی‌ها نسبت به بازارهای اثرگذار و فعالیت سفته‌بازان در این بازار پایدار مانده است. با این حال، بر اساس رفتار سنتی بازارها، انتظار تخلیه تدریجی حباب سکه وجود دارد. بنابراین، خروج بازارهای اثرگذار، به ویژه طلای جهانی، از شرایط انتظاری احتمالا حرکت سکه به سمت قیمت‌های تعادلی را نیز تسریع کند.

بازار طلای جهانی
جولان تکنیکالیست‌ها در فضای انتظاری
همان‌طور که اشاره شده بود بازار طلای جهانی، هفته بسیار مهمی را پیش رو دارد؛ در این میان، آمار مهمی از اقتصاد آمریکا منتشر خواهد شد که در کنار نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC) سبب می‌شود سایر اخبار در حاشیه قرار گیرند. به این ترتیب در این روزها، بخش قابل توجهی از تغییرات قیمتی بازار طلا ناشی از سیگنال‌های تکنیکال خواهد بود. از سوی دیگر، رشد بازارهای سهام یکی از عواملی است که بر قیمت طلا فشار وارد می‌کند.

این در حالی است که نگرانی‌های یونان همچنان پا‌بر‌جا است؛ به‌طوری که آخرین نشست وزرای اقتصادی در اروپا به این نتیجه رسید که یونان تا زمانی که نتواند بدهی‌های خود را پرداخت کند، از دریافت وام جدید محروم خواهد بود. بنابراین، در فضایی انتظاری دیروز ساعت 16، اونس طلا به قیمت 1184 دلار معامله می‌شد.

بازار اوراق مسکن
حرکت متعادل قیمت «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با افت اندک 1/ 0 درصدی به قیمت 74 هزار و 625 تومان معامله شدند. در این شرایط، به‌رغم افت، اوراق مزبور در لحظاتی از روز در بیشترین مقدار بازه روزانه معامله شده‌اند و همچنین رشد قیمتی در سایر «تسه»ها مشاهده می‌شود. به این ترتیب، همچنان با رشد تقاضا در قیمت‌های پایین روبه‌رو‌ هستیم.

در این شرایط، همچنان اخبار کاهش نرخ سود بانکی و افزایش وام مسکن بر قیمت اوراق تسهیلات فشار وارد می‌کند. در این میان، می‌توان به بررسی نرخ سود بانکی در جلسه امروز شورای پول و اعتبار اشاره کرد. مدیرعامل بانک مسکن از ارائه پیشنهاد وام 60 میلیونی به بانک مرکزی خبر داد که در صورت تصویب، این وام به 100 هزار متقاضی پاسخ مثبت می‌دهد. بر این اساس، انتظار برگشت ثبات به «تسه»ها با تعادل عوامل مزبور وجود دارد.


بازار نفت
آغاز آرام بازار نفت
نفت خام آمریکا، نخستین روز معاملات هفتگی را در شرایط آرامی آغاز کرد و تا ساعت 16 دیروز به قیمت 57 دلار بر بشکه معامله شد. کاهش تولیدات نفت آمریکا در هفته‌های اخیر و افت مداوم تعداد دکل‌های حفاری شیل، معامله‌گران را به تداوم روند کاهشی تولیدات این کشور امیدوار کرده است.

با این حال، افزایش تولیدات عربستان، بالا بودن موجودی نفت ذخیره شده و تعداد زیاد دکل‌های آماده استخراج در آمریکا احتمال جهش قیمت نفت را کاهش می‌دهند. از سوی دیگر، درگیری‌های ژئوپولیتیک یمن یکی دیگر از عوامل تقویت‌کننده نفت است.

این موضوع گرچه باعث نگرانی‌هایی درخصوص کاهش عرضه نفت (کاهش تولیدات عربستان یا اختلال در انتقال نفت از تنگه باب المندب) شده است، اما اگر در عمل چنین نشود (احتمالا بر تولیدات بی‌تاثیر باشد)، مشابه سال گذشته (درگیری‌های داعش در عراق)، واکنش بازار به این موضوع نیز خنثی می‌شود.


کد خبر 239539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =