لزوم صرفه جویی 190 میلیون بشکه معادل نفت در سال 94

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت اظهار کرد: میزان صرفه جویی امسال با هدف کاهش 50 درصدی شدت انرژی باید 190 میلیون بشکه معادل نفت خام باشد.

نصرت اله سیفی در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به برنامه کاهش 50 درصدی شدت انرژی تا سال 1400 شمسی گفت: اگر مصرف انرژی با روند کنونی پیش رود، در سالهای 1400 تا 1403 میزان تولید و مصرف کشور برابر می شود در نتیجه باید سیاستهای اصلاح الگوی مصرف را پیاده کنیم.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تصریح کرد: صرفه جویی تجمیعی از سال 1394 تا 1400 در بخشهای مختلف، باید پنج میلیارد بشکه معادل نفت خام باشد که بیشترین کاهش را باید در بخش تبدیل و توزیع و پس از آن ساختمانها داشته باشیم.

وی با اشاره به این که در هر سه بخش مصرف، تبدیل و توزیع و تولید تلفات انرژی وجود دارد و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت برای همه بخشها برنامه ریزی کرده است، افزود: شدت انرژی در سال 89 که سال پایه برای کاهش مصرف انرژی به شمار می رود، یک بشکه معادل نفت خام به ازای یک میلیون ریال درآمد ناخالص ملی بود که تا پایان برنامه ششم توسعه با اجرای بند 7 سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری باید 50 درصد کاهش یابد.

سیفی ادامه داد: صرفه جویی در مصرف انرژی با اعمال مجموعه ای متعادل از اقدامهای قیمتی و غیرقیمتی برای کاهش مستمر شاخص شدت انرژی کشور انجام می شود.

وی با بیان این که در جلسه هفته گذشته معاونت زیربنایی برای تدوین برنامه ششم توسعه، رشد اقتصادی به طور میانگین 6 درصد در نظر گرفته شد، یادآور شد: با فرض رشد اقتصادی 6 درصد، میزان مصرف در سال 1400 باید یک میلیارد و 414 میلیون بشکه معادل نفت خام باشد.

مصرف بالا با شدت انرژی پایین هیچ مشکلی ندارد

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به این که مصرف بالا هیچ مشکلی ندارد به شرط این که شدت آن پایین باشد و تولید داشته باشیم، گفت: کشور در سالهای 89 تا 93 نه تنها کاهش مصرف سوخت نداشته، بلکه افزایش هم داشته و سبب شده است تا سود حاصل از کاهش را در این سالها از دست دهیم.

سیفی با اشاره به این که میزان مصرف در سال 89، یک میلیارد و 760 میلیون بشکه معادل نفت خام بوده است که به 2 میلیارد و 77 میلیون بشکه معادل نفت خام در سال 93 رسیده است، افزود: این آمار افزایش زیادی را نشان می دهد و اگر تا پایان برنامه ششم توسعه، مصرف در کشور با روند کنونی پیش رود، 2 میلیارد و 627 میلیون بشکه معادل نفت خام در آن سال مصرف خواهیم داشت که با اجرای سیاستهای اصلاح الگوی مصرف در بخشهای مختلف و با رشد اقتصادی 6 درصد می توان مصرف را 32 درصد کاهش داد.

نیمی از رشد اقتصادی کشور با بهره وری

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تصریح کرد: با توجه به قانون جدید برنامه ششم، سه درصد از رشد اقتصادی 6 درصدی باید حاصل از بهره وری باشد و بهره وری نیز چیزی جز انرژی نیست که این نقش شرکت بهینه سازی مصرف سوخت را پررنگ تر می کند.

سیفی یادآور شد: با توجه به ماده 8 ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 94، همه سازمانهای اجرایی مجاز هستند که یک درصد از بودجه خود را به بهینه سازی و مدیریت سبز اختصاص دهند.

وی اظهار کرد: با سرمایه گذاری درست تا پایان سال 1409، ارزش صرفه جویی تجمیعی با فرض 6 درصد رشد اقتصادی، 870 میلیارد دلار و تا سال 1400، 360 میلیارد دلار خواهد بود که نیاز به 192 میلیارد دلار سرمایه گذاری در کل کشور دارد و یک میلیارد و 800 میلیون تن کاهش انتشار کربن را نیز به دنبال دارد.

سیفی افزود: برای آغاز و اجرایی شدن برنامه، تنها 60 میلیارد دلار لازم است که حدود 20 میلیارد دلار آن را دولت تعهد داده است و باقیمانده از بخش خصوصی تأمین می شود و در نتیجه سه میلیون فرصت شغلی نیز به وجود می آید.

کد خبر 239550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =