ایران، مسیری قابل اطمینان برای ترانزیت گاز ترکمنستان به اروپاست

یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس ایران گفت که تهران می تواند مسیری قابل اطمینان برای ترانزیت گاز ترکمنستان به اروپا باشد.

به گزارش خبرگزاری ترند، پاسخگویی به نیازهای انرژی، یکی از مهمترین موضوعهایی است که بر روابط ژئوپولیتیک، منطقه ای، قاره ای و حتی فوق منطقه ای تاثیر می گذارد.

آسیا، آسیای مرکزی و جنوب غرب آسیا هابهای انرژی هستند؛ ترانزیت انرژی به اروپا برای هر دو قشر صادرکنندگان و واردکنندگان انرژی مناسب و مطلوب است؛ ضمن آن که مسیرها و راههای مختلفی برای ترانزیت گاز وجود دارد که ترانزیت با خطوط لوله یا در قالب ال ان جی از جمله آنها به شمار می رود.

در حالی که ترکیه و ترکمنستان در حال مذاکره درباره همکاری برای ترانزیت گاز به اروپا هستند، تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه اعلام کرده که آنکارا از هر دو نظر سیاسی و فنی، آماده انتقال گاز ترکمنستان از مسیر دریای خزر و خاک ترکیه به اروپاست.

به گفته وی، اختلاف نظر میان ترکیه، ترکمنستان و آذربایجان درباره این پروژه های گازی مربوط به نگرانیهای امنیتی است.

در همین حال، جمهوری اسلامی ایران می گوید که تهران قابل اطمینان ترین انتخاب برای ترانزیت گاز به اروپاست.

حسین نجابت، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ایران دوم ماه می (شنبه 12 اردیبهشت ماه) به خبرگزاری ترند آذربایجان گفت: فکر می کنم که ترانزیت گاز با یک خط لوله، منطقی ترین و موجه ترین گزینه به شمار می رود.

مسیرهای مختلفی برای ترانزیت گاز از آسیای مرکزی به اروپا وجود دارد و مقامهای روس طرح ساخت خط لوله ای را پیشنهاد داده اند که از مسیر این کشور به قاره سبز امتداد دارد.

ترکیه تلاش می کند که در این پروژه ها نقش داشته باشد و از مسیر کشورش گاز را ترانزیت کند؛ به طور طبیعی تولیدکنندگان و صادرکنندگان به امنیت و ثبات توجه دارند.

نجابت گفت: تولیدکنندگان و صادرکنندگان نمی خواهند در صورتی که امنیت مسیر خط لوله در خطر است، سرمایه گذاری کنند.

در عین حال، مصرف کنندگان به دنبال واردات گاز از منابع ارزانتر ممکن هستند و این، موضوع را به یک مشکل با متغیرهایی زیاد بدل می کند.

این مقام ارشد گفت: به عقیده من و با توجه به امنیت، ایران می تواند یک منبع مطمئن برای ترانزیت گاز به اروپا باشد، زیرا ترکمنستان به آبهای آزاد دسترسی ندارد و ارزانترین راه سوآپ گاز با ایران است.

وی افزود: بنابر این اگر تحریمها و محدودیتهای موجود برداشته شود، توسعه قابل توجهی در بخش انرژی منطقه ای بخصوص در ترانزیت گاز ترکمنستان از مسیر ایران اتفاق خواهد افتاد و البته همانطور که گفتم این مسیر پیشنهاد شده با برخی دیگر از رقیبان جدی رقابت می کند.

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 239867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =