لزوم توجه ویژه به پایداری و حفاظت منابع آب کشور

وزیر نیرو بر توجه ویژه به پایداری منابع آب و حفاظت از این منابع ارزشمند در شرایط کنونی کشور تاکید کرد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، حمید چیت‌چیان عصر امروز (دوشنبه 14 اردیبهشت ماه) در آیین بهره‌برداری از سد "بار" نیشابور اظهار کرد: امروزه مسئله پایداری منابع آب و حفاظت از این منابع ارزشمند از جهات مختلف برای ایران بسیار حساس و مهم است؛ زیرا ماهیت و شرایط جغرافیایی کشور ما خشک و نیمه خشک است.

وی با بیان این که بیش از 14 سال است که خشکسالی ممتد بر کشور مستولی شده است، ادامه داد: در شرایط حاضر ما با تغییر اقلیم نیز روبرو هستیم که در این وضع نیاز کشور به آب رو به افزایش است. 

وزیر نیرو افزود: به منظور تامین آب در سه دهه گذشته دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت نیرو برنامه بسیار گسترده و موثری را به اجرا گذاشته است، به‌ طوری که هم‌اکنون بیش از 140 سد بزرگ در کشور در حال بهره‌برداری و 119 سد دیگر نیز در حال ساخت است.

چیت چیان ادامه داد: این فعالیتها هر یک به تنهایی شامل مجموعه بسیار بزرگی از سازماندهی، تامین اعتبار و اجراست.

به گفته وی، در زمینه سد دوستی که آب آن از 10 سال پیش به مشهد منتقل شده، طی بهره‌برداری بخشی از پروژه‌های سفر دولت به استان دو طرح مرتبط با انتقال آب از این سد افتتاح شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: یکی از این طرحها افتتاح مخزن ذخیره آب از سد دوستی با ظرفیت یک میلیون مترمکعب است که به‌عنوان پشتوانه‌ای برای تداوم جریان آب در خطوط لوله اجرا شده و می‌تواند به تنهایی حدود چهار روز آب مورد نیاز شهر مشهد را تامین کند.

چیت‌چیان با اشاره به افتتاح ایستگاه پمپاژ جدید در مخزن سد دوستی، این طرح‌ها را همانند ارگانیسمی زنده عنوان کرد که باید دایم تکامل یابد و گفت: امروز آبگیری دو سد در شمالی‌ترین نقطه خراسان رضوی انجام شد که یکی از آنها سد "چهچهه" و دیگری "قره‌تیکان" یا "سررود" بود که در پایاب یکی 822 هکتار و دیگری 729 هکتار زمین کشاورزی از ذخیره این سدها آبیاری می‌شود.

وی با اشاره به سد "بار" نیشابور که امروز به بهره‌برداری رسید، گفت: این سد آب مورد نیاز صنعت بزرگ فولاد این شهر را تامین می‌کند و با ساخت خطوط انتقال می‌تواند منبع مطمئن برای تامین آب شرب شهرهای نیشابور و فیروزه نیز باشد.

محمدحسین جعفری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در ادامه گفت: 78 درصد مصارف آب‌های استان از منابع آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود و 22 درصد مصارف را آب‌های سطحی تشکیل می‌دهند. 

وی افزود: از 37 محدوده مطالعاتی در استان خراسان رضوی، 34 محدوده وضعیت ممنوعه و 15 محدوده وضع بحرانی دارند. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تصریح کرد: استان خراسان رضوی حدود یک میلیارد و 170 میلیون مترمکعب با کسری مخازن آب‌های زیرزمینی روبرو است که در این زمینه در کشور رکورددار است.

وی اعلام کرد: مدیریت مصرف آب باید بوسیله مردم صورت گیرد که در این زمینه پروژه نصب کنتورهای حجمی آب (کنتورهای هوشمند) از سوی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در حال انجام بوده و شهرستان نیشابور در این زمینه پیشتاز است. 

کد خبر 239951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =