موضوع آب یکی از اصلی ترین محورهای برنامه ششم توسعه است

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه موضوع آب یکی از محوری ترین برنامه های دولت تدبیر و امید در یکی دو سال گذشته بوده و در آینده نیز خواهد بود گفت: برنامه ششم توسعه بیش از آنکه به مسائل کلی بپردازد، برنامه ای مسئله محور است و یکی از اصلی ترین محورهای آن مسئله آب است.

به گزارش شانا یه نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاح سد مخزنی بار در شهرستان نیشابور اظهار کرد: یکی از دلایلی که بیشتر برنامه های این سفر به پروژه ها و طرح ای مربوط به آب اختصاص یافت این است که موضوع آب امروز یکی از اصلی ترین مسائل کشور در مقطع کنونی است.

معاون اول رئیس جمهوری افزوود: موضوع آب بویژه برای استان خراسان رضوی اهمیت فراوانی دارد زیرا در بخش توسعه استان و در بخش شرب یکی از چالشهای پیش روی این منطقه است.

وی با یادآوری این که پارسال شهر مقدس مشهد با مشکل تامین آب شرب روبرو بود، تصریح کرد: به لطف خدا امسال وضع بهتر است و سدهایی که امروز در این استان بازدید شد و نیز گزارشهایی که مدیران آب منطقه ای استان ارائه دادند نشان می دهد که امسال وضع بهتر از پارسال است، اما نیاز امروز و آینده استان خراسان رضوی کارهای بیشتری را در این زمینه می طلبد.

جهانگیری با بیان این که دولت تدبیر و امید از ابتدا یکی از محوری ترین برنامه های خود را بر موضوع آب متمرکز کرد، گفت: این برنامه که با تاکید رئیس جمهوری دنبال شد در سالهای پیش و در سالهای آینده یکی از محوری ترین برنامه ها و از جهت گیریهای اصلی دولت یازدهم خواهد بود.

معاون اول رئیس جمهوری در ادامه بر ضرورت مدیریت تامین و مصرف منابع آب تاکید کرد و گفت: وزارت نیرو پروژه های متعددی برای تامین منابع آب در دست اجرا دارد اما با محدودیت جدی که در بخش منابع آب در کشور وجود دارد علاوه بر این پروژه ها نیازمند انتقال آب از کشورهای دیگر نیز هستیم.

وی افزود: علاوه بر این باید به انتقال آب از دریای عمان، خلیج فارس و دریای خزر نیز فکر کنیم زیرا انتقال آب جدید به مرکز کشور یکی از مسائلی است که باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

وی یکی از برنامه های جدی دولت را تمرکز بر آب ای مرزی عنوان کرد و گفت: این موضوع با رعایت حقوق همسایگان خارجی دنبال می شود و سال پیش با مجوزی که از مقام معظم رهبری دریافت کردیم منابع مورد نیاز برای این کار از صندوق توسعه ملی تامین شده و قرار است ظرف چهار سال هشت میلیارد دلار به طرحهای مهم در این بخش اختصاص یابد.

جهانگیری ادامه داد: امسال حداقل باید 3.5 میلیارد دلار در این طرحها هزینه شود و بانک مرکزی نیز باید این اعتبارات را به نحو مطلوبی به ریال تبدیل کند و در اختیار وزارت نیرو قرار دهد.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به ضرورتهای موجود برای مدیریت مصرف آب نیز تصریح کرد: شیوه فعلی مصرف در بخش کشاورزی شیوه صحیحی نیست اما خوشبختانه وزارت جهاد کشاورزی طرحهای خوبی در دست اجرا دارد تا سیستمهای سنتی آبیاری به سرعت به آبیاری نوین و تحت فشار تبدیل شود.

جهانگیری همچنین با اشاره به نامگذاری سال نو تحت عنوان دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی تصریح کرد: باید در این سال با همدلی دولت، ملت و بخشهای فرهنگی بر مشکلات کلیدی کشور تمرکز کنیم و به یقین با همراهی همه بخشها قادر خواهیم بود در مدیریت مصرف آب کارهای سازنده ای انجام دهیم.

معاون اول رئیس جمهوری همچنین ضرورت بازنگری در کشت برخی محصولات در مناطق کم آب را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: هم اکنون در برخی مناطق که با کمبود آب روبرو هستند محصولاتی کشت می شود که نیاز به آب فراوان دارد و این موضوع حتماً باید اصلاح شود.

وی اضافه کرد: در بخش صنعت نیز لازم است فناوریهای تازه ای بکار گرفته شود تا آب کمتری مورد استفاده قرار گیرد؛ ضمن آنکه نباید از منابع آب بصورت یکبار مصرف استفاده شود بلکه  به طورحتم باید آب استفاده شود به چرخه مصرف باز گردد و پساب در اختیار بخشهای صنعتی قرار گیرد.

جهانگیری تصریح کرد: لازم است مردم در مصرف آب مورد نیاز خانگی نیز حداکثر صرفه جویی را مدنظر قرار دهند و برای استفاده بهینه از آب تشویق شوند.

وی با بیان این که بخشی از مردم جزو مشترکان پر مصرف هستند، یادآور شد: این موضوع در دولت مورد بحث قرار گرفت و به این نتیجه رسیدیم که  به طور حتم باید راهکارهایی برای جلوگیری از مصرف بی رویه مشترکین پر مصرف پیدا شود و از طریق اصلاح تعرفه پرمصرف ها نسبت به جلوگیری از این رفتار آنها اقدام شود.

معاون اول رئیس جمهوری، استان خراسان رضوی را یکی از کانونهای مهم توسعه دانست و افزود: این استان می تواند در بخش توسعه صنعت و کشاورزی شرایط بهتری داشته باشد که لازمه تحقق این موضوع، مدیریت مصرف منابع و استفاده بهینه از منابع است.
کد خبر 239952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =