۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱
  • کد خبر: 239960
آینده اقتصاد ایران روشن و درخشان است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، آینده اقتصادی کشور را روشن و درخشان توصیف کرد و گفت: فرصت های جدیدی برای کشورهای دوست از جمله لهستان ایجاد شده است که امیدواریم از این فرصتها نهایت استفاده و بهره گرفته شود.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، همایش تجاری ایران و لهستان با حضور رئیس اتاق ایران و معاون وزیر خارجه، معاون وزیر اقتصاد و سخنگوی پارلمان لهستان به همراه هیئت 100 نفره عالی رتبه اقتصادی این کشور امروز (دوشنبه 14 اردیبهشت ماه) در محل اتاق ایران برگزار شد.

غلامحسین شافعی در این همایش با تاکید بر گسترش همکاریهای اقتصادی میان ایران و لهستان، ابراز امیدواری کرد: دو کشور در زمینه های انرژی، نفت و گاز، ماشین آلات صنعتی، کشتی سازی، مواد شیمیایی ارگانیک، تولیدات دارویی و تکولوژی نوین محیط زیست با یکدیگر همکاریهای خوبی داشته باشند.

وی با اشاره به پیشینه روابط دیرینه و تاریخی دو کشور و مهاجرت لهستانی ها به ایران در زمان جنگ جهانی دوم، اظهار داشت: پس از فروپاشی اروپای شرقی، لهستان از کشورهای نمونه در توسعه اقتصادی بوده به طوری که از سال 2002 به بعد اصلاحات اقتصادی صنایع کوچک و متوسط این کشور رشد خیره کننده ای داشته است.

شافعی ادامه داد: به علت داشتن برنامه های مدون، لهستان کمترین صدمه ها را در زمان بحران اقتصادی اروپا دیده بنابراین بیشتر کشورهای دنیا بویژه ایران علاقه مند به افزایش روابط تجاری با لهستان هستند.

رئیس اتاق ایران با بیان این که لهستان موقعیت جغرافیایی و راهبردی ویژه ای در اروپای شرقی و اتحادیه اروپا دارد، گفت: لهستان می تواند راه ورود به کشورهای بلاروس، اوکراین، روسیه و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا برای ایران و کشورمان نیز می تواند دروازه ورود لهستان به کشورهای آسیای میانه، خاورمیانه، افغانستان و عراق باشد.

وی با اشاره به تحریمها و اثرهای آن بر روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورها، تصریح کرد: رویکرد دولت تدبیر و امید متفاوت است و وارد فضای تازه ای در روابط اقتصادی خود با دیگر کشورها شده و این در حالی است که اکنون با تقاضاهای زیادی از کشورهای مختلف دنیا برای بهبود روابط اقتصادی روبرو شده است.

رئیس اتاق ایران با ابراز خرسندی از اعزام هیئت عالیرتبه لهستانی به ایران، ابراز امیدواری کرد که اعزام این هیئت سرآغاز فصلی نو برای ارتقای سطح مناسبات تجاری میان دو کشور باشد و بخشهای خصوصی و اتاقهای بازرگانی دو کشور در زمینه تبادل هیئتهای تجاری نقش مهمی ایفا کنند.

وی با اشاره به حجم پایین مبادلات تجاری میان دو کشور، یکی از دلایل آن را نداشتن اطلاعات تجاری از یکدیگر دانست و خواستار افزایش همکاریها و تبادل هیات های تجاری توسط اتاق های بازرگانی دو کشور شد.

معاون وزیر خارجه لهستان در امور آفریقا، آسیا و خاورمیانه با اشاره به سابقه طولانی 540 ساله لهستان با ایران در زمینه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، گفت: رابطه عاطفی خوبی از زمان جنگ جهانی دوم میان دو ملت ایجاد شده که از این سابقه می توان برای توسعه همکاریهای اقتصادی دو کشور و ایجاد یک بنیاد مستحکم تر تجاری استفاده کنیم.

کاسپر چیک اظهار داشت: از 25 سال پیش شاهد تغییر بازارهای کمونیستی به بازار های سرمایه گذاری، ایجاد اصلاحات اقتصادی نوین، رشد بنگاه های کوچک و بزرگ و ایجاد فضای مساعد برای سرمایه گذاران خارجی بوده ایم.

وی ادامه داد: ظرفیتها و توانمندی های زیادی برای گسترش همکاری های اقتصادی بین ایران و لهستان وجود دارد و در زمینه های حمل ونقل، زیرساخت ها، کشاورزی، انرژی و تکنولوژی سبز مهارت ها و تجربیات خوبی داریم که بخش های خصوصی دو کشور می توانند در این زمینه ها با یکدیگر وارد مذاکره و همکاری شوند.

در پایان این همایش بازرگانان، صنعتگران و سرمایه گذاران ایرانی و لهستانی در بخشهای مختلف از جمله نفت و گاز، صنعت، کشاورزی، غذا، فنانوری سبز، خدمات و دارویی به گفتگو و مذاکره رو در رو پرداختند.

در سال 93 صادرات ایران به لهستان 20 میلیون دلار و شامل روده، پسته، خرما، انگور، قطعات تراکتور کشاورزی، کفپوش و میوه های خشک و همچنین واردات ایران از لهستان بالغ بر 22 میلیون دلار و شامل دارو، کاغد و مقوا، ماشین ریسندگی، تراکتور جاده ای و لوله پروفیل بوده است.
کد خبر 239960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =