رابطه صنعت نفت و دانشگاه باید تقویت شود

توسعه صنعت نفت ایران نیازمند همکاری بیشتر مراکز دانشگاهی و دانش بنیان با مجموعه وزارت نفت است.

به گزارش خبرنگار شانا یوسف جوادی نیا مدیرکل پژوهش و فناوری وزارت نفت در میزگرد تخصصی ساخت داخل که در دومین روز بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از سوی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب برگزار شد، اظهار کرد: آسیب شناسی و بازمهندسی ارتباط دولت، صنعت و دانشگاه ضروری است و باید با کمک تمام نهادهای متولی تولید علم در مسیر تولید دانش حرکت کنیم.

وی افزود: همکاری صنعت نفت و مراکز دانشگاهی می تواند مسیر توسعه را هموار کرده و با استفاده از ظرفیتهای موجود در دانشگاهها می توانیم جهش مناسبی را در صنعت نفت کشورمان رقم بزنیم.

جوادی نیا ادامه داد: نبودن چرخه تبدیل طرحهای تحقیقات صنعتی و نیمه صنعتی یک چالش به شمار می رود و باید مدل ارتباط صنعت و دانشگاه تغییر کند.

وی با بیان اینکه در ایران دولت به دانشگاه می گوید که نیازمند چه ظرفیتهایی است گفت: این مدل اشتباه است چون دانشگاه باید بگوید که چه قابلیتهایی دارد و چگونه می توان نیازهای صنعت را برطرف ساخت.

جوادی نیا گفت: صنعت، ریسک پذیر نیست و باید در مسیر تجاری سازی فعالیتهای مشترک دانشگاهی که با مجموعه شرکتهای نفتی انجام می شود حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: باید دانشگاهها نیاز خود را بر اساس نیاز صنعت تعریف کنند.

جوادی نیا ادامه داد: هسته های مشاوره صنعتی باید در کشور شکل بگیرند و شناسایی نقاط همکاری میان دانشگاه و صنعت باید نهادینه شود.

کد خبر 240273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =