۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱
  • کد خبر: 240994
ازبکستان به دنبال افزایش فراورش گاز

ازبکستان قصد دارد با سرمایه گذاری 18 میلیارد دلاری ظرف 5 سال آینده، گاز بیشتری فرآورش و تصفیه کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از تاشکند، رئیس شرکت دولتی نفت و گاز ازبکستان (ازبک نفتگاز) روز چهارشنبه (23 اردیبهشت ماه) اعلام کرد: این کشور قصد دارد با اجرای پروژه های سرمایه گذاری به ارزش 18.65 میلیارد دلار ظرف 5 سال آینده، بخش انرژی خود را از صادرات روی فرآورش گاز تغییر جهت دهد.

شکیر فیض الله یف گفت: ما قصد داریم که کار و فعالیت شرکتهای خود را به جای صادرات این کالای راهبردی (گاز) روی فرآورش و تصفیه آن متمرکز کنیم.

وی در یک کنفرانس بین المللی نفت و گاز در شهر تاشکند، گفت: برنامه دولت ازبکستان برای سالهای 2015 تا 2019 میلادی شامل 54 پروژه سرمایه گذاری با هدف ایجاد ظرفیتهای جدید برای تولید 8.55 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی، 71.700 تن نفت خام و 161 هزار تن میعانات گازی در سال است.

این کنفراس نفت و گاز سالانه و برای جذب سرمایه گذاران خارجی و ورود فناوریهای مدرن به بخش انرژی آسیای میانه برگزار می شود.

این مقام ارشد اعلام کرد: کل سرمایه گذاریها 18.65 میلیارد دلار ارزش دارد و دولت ازبکستان قصد دارد 5.109 میلیارد دلار از طریق سرمایه گذاریهای مستقیم خارجی و وام جذب کند.

مقامهای ازبکی می گویند که این کشور سالانه 60 میلیارد مترمکعب گاز تولید می کند؛ اما ازبکستان در دو سال گذشته به طور رسمی آماری درباره تولید مواد هیدروکربوری اش منتشر نکرده است.

یک مقام شرکت ازبک نفتگاز در حاشیه این کنفرانس نفت و گاز، گفت: آمار مربوط به تولید سالانه نفت و گاز و صادرات این کشور هنوز محرمانه بررسی می شود.

ازبکستان جایگاه سوم را در کشورهای مستقل همسود برای تولید گاز طبیعی دارد و جز ١٠ کشور بزرگ تولیدکننده گاز جهان است، هر سال این کشور بیش از ٦٠ میلیارد متر مکعب گاز تولید می کند که  ٢٥درصد از آن صادر می شود.

کد خبر 240994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =