بهینه‌ سازی فرآیند جداسازی آلاینده فنول از محلولهای آبی

واحد پژوهش و فناوری شرکت پالایش نفت آبادان با همکاری دانشگاه صنعت نفت موفق به اصلاح و بهینه‌ سازی فرایند جداسازی آلاینده فنول از محلولهای آبی با استفاده از روش لخته‌ سازی الکتروشیمیایی شد.

به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفتخیز جنوب، کارشناسان واحد پژوهش و فناوری پالایشگاه آبادان در این باره گفت: در این پروژه امکان ‌پذیری به کار گرفتن روش انعقاد الکتروشیمیایی برای حذف فنول از محلول آبی با استفاده از یک سلول الکتروشیمیایی با آندوکاتدهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

نعمت‌الهی افزود: در این ارتباط حذف فنول با استفاده از پارامترهای موثر مختلفی مانند pH اولیه محلول، چگالی جریان، زمان انجام واکنش، غلظت اولیه فنول در محلول آبی و اثر الکترولیتهای مختلف بر آن بررسی شد.

وی با بیان این که در این تحقیق مشاهده شد که یک مدل سینتیک شبه مرتبه اول در بررسی نتایج مختلف آزمایشگاهی برای چگالی جریان و دماهای مختلف یک تناسب خوبی را ایجاد می‌کند، اظهار کرد: همچنین نتایج آزمایشگاهی با چند مدل ایزوترم جذب برای توصیف فرآیند انعقاد الکتروشیمیایی نیز مطالعه شد.

نعمت الهی با اشاره به این که پیش‌ بینی ‌های مدل ایزوترم جذب فرندلیچ با مشاهدات آزمایشگاهی به طور رضایت‌ بخشی متناسب شد، گفت: بررسی پارامترهای ترمودینامیکی شامل انرژی آزاد گیبس، آنتالپی و آنتروپی نشان داد که جذب فنول از محلول آبی روی فلزات هیدروکسید در بازه دمایی مشخصی، امکان‌پذیر، خود به خودی و گرماگیر است.

کارشناس واحد پژوهش و فناوری شرکت پالایش نفت آبادان افزود: نتایج آزمایشگاهی نشان داد که وقتی الکترودهای آلومینیوم، S.S (فولاد ضد زنگ) و استیل به عنوان الکترود کاتد قرار می‌گیرند در یک چگالی جریان و pH خاص و میزان الکترولیت مشخص، به طور چشمگیری حذف 99.5 درصدی فنول می‌تواند حاصل شود.

وی اظهار کرد: در این مطالعه همچنین مصرف انرژی و الکترود بر حسب گرم فنول حذف شده برای بهترین حالت الکترودها محاسبه شد.

کد خبر 241001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =