برای ازسرگیری تولید با عربستان دو هفته دیگر تصمیم می گیریم

کویت هرگونه ازسرگیری تولید نفت از میدان مشترک با عربستان، که گفته‌ می‌شود به دلیل اختلاف میان دوکشور تعطیل شده است را حداقل تا دو هفته آینده ناممکن دانست.

به گزارش آسوشیتد پرس، وزیر نفت کویت بار دیگر علت توقف تولید از میدان مشترک نفتی وافرا را "عملیات تعمیرات و نگهداری" اعلام کرد و گفت: تولید حداقل به مدت دو هفته متوقف خواهد بود.

صحبت‌های وزیر نفت کویت که در سفری به قطر مطرح شده، درحالی صورت می‌گیرد که گزارشها حاکی از این است که کویت در مناقشه نفتی خود با عربستان درخواست داوری بین المللی کرده است.

مذاکرات میان دو دولت درباره تولید نفت از این منطقه ٥ هزار کیلومتری که به صورت مشترک و براساس یک تفاهم مربوط به نیم قرن پیش مورد  اکتشاف قرار گرفته بود به بن بست خورده و درحال حاضر تولید نفت از این میدان متوقف شده است.

گفته شده است که هرچند کویت اکنون به داوری بین المللی شکایت کرده است، اما مفاد قرارداد میان دو کشور تصریح می کند که این اتفاق تنها با موافقت عربستان امکانپذیر است. اختلاف میان دوطرف منجر به توقف تولید نفت از این میدان مشترک شده است و ضربه ای برای کویت محسوب می شود که برخلاف دیگر همسایه های خود در حاشیه خلیج فارس، ظرفیت مازاد تولید محدودی برای جبران این وضع دارد.

این امیرنشین نیمی از تولید روزانه بیش از ٥٠٠ هزار بشکه ای این میدان نفتی را قبل از توقف تولید دریافت می کرد.

میدان نفتی وافرا از روز دوشنبه به دلیل آنچه تعمیرات و نگهداری خوانده شده به مدت دو هفته تعطیل شده است، ولی منابع نزدیک به صنعت نفت گفته اند که تولید نفت از این میدان تازمانی که اختلاف دو همسایه حل نشود ازسر گرفته نخواهد شد.

گفته می شود: مقامهای کویتی پس از آن که عربستانیها در سال ٢٠٠٩ قرارداد عملیات میدان را با شرکت شورون عربستان برای ٣٠ سال دیگر بدون مشورت با کویتیها تمدید کردند عصبانی شده اند. پس از آن بود که کویتیها در واکنش به این اقدام از صدور یا تمدید ویزا برای کارکنان شورون خودداری کرد.

کد خبر 241004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =