کشورهای همسایه در توقیف و تحویل شناور سنگاپوری همکاری کنند

مدیر کنسرسیوم فاز 13 پارس جنوبی همکاری کشورهای همسایه منطقه را برای توقیف و تحویل شناور سنگاپوری خواستار شد.

حبیب جدیدی در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به این که شناور سنگاپوری آلپاین اترنیتی متعلق به شرکت نروژی ترنس پترول پیش از پرداخت خسارت، قصد خروج از آبهای منطقه را داشته است، افزود: از کشورهای همسایه منطقه می خواهیم با توجه به توافقنامه Rompi نسبت به توقیف و تحویل شناور یاد شده، همکاری لازم را انجام دهند.
 
وی بیان این که شرکت نروژی به جای کمک به جلوگیری از خطرهای زیست محیطی ناشی از حادثه برخورد شناور سنگاپوری با جکت مستقر روی سکوی 13A، متأسفانه زمان را از دست داده است، گفت: از طریق محاکم قضایی جمهوری اسلامی ایران برای دریافت خسارت وارده، اقدام کرده ایم.

بر اساس این گزارش، شناور این شرکت نروژی با پرچم سنگاپور حامل سوخت که از بندر بحرین حرکت کرده بود، ساعت سه بامداد روز دوم فروردین ماه، با انحراف 25 تا 30 مایلی از مسیر خود به سکوی 13A پارس جنوبی برخورد کرد.

جدیدی با بیان این که موقعیت این سکو به مبادی زیربط اعلام و در نقشه های بین الملل ثبت شده است و در طول چهار سال گذشته هشت حلقه چاه توسط آن حفاری شده بود، افزود: علاوه بر آن تأسیسات این سکو 10 متر بالاتر از سطح آب قرار داشته و چراغها و علائم هشدار دهنده آن هم فعال بوده است.

جدیدی گفت: به اذعان وکیل شرکت نروژی، هدایت کنندگان شناور خطر برخورد با سکوی نفتی را به کاپیتان اعلام کرده بودند، اما سهل انگاری و بی توجهی کاپیتان سبب بروز این حادثه شده است.

مدیر کنسرسیوم فاز 13 پارس جنوبی با بیان این که در این حادثه مبلغ 300 میلیون دلار خسارت به سکوی 13A وارد شده که پس از پیگیریها و مذاکرات انجام شده با وکیل شرکت نروژی موارد به بیمه کشتی نمایندگان و مالک آن اعلام شده است، اما تا کنون هیچ اقدامی برای جبران خسارت وارده صورت نگرفته است.

جدیدی یادآور شد: این تصادف وضع خطرناکی را برای چاه های این سکو که به مخزن گاز رسیده اند، فراهم آورده است که چنانچه به سرعت اصلاح نشود تأسیسات سرچاهی آسیب می بینند و اگر به هر علتی گاز از چاه ها خارج نشود، سبب خطرهای ناگوار و آلودگی دریا می شود.
کد خبر 241006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =