۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۲
  • کد خبر: 241037

در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.
بازار سهام
سه روز مثبت در هفته نزولی
در پایان معاملات هفتگی، شاخص کل بورس تهران با افت 8/ 0 درصدی در رقم 63 هزار و 531 واحدی ایستاد. علت این افت، ریزش‌های سنگین ابتدای هفته (شنبه و یکشنبه افت شاخص به کانال 62 هزار واحدی را نیز شاهد بودیم) بود؛ به‌طوری که رشد شاخص در سه روز معاملاتی پایان هفته نیز نتوانست روند کلی هفته را مثبت کند. با این حال مشاهده می‌شود کف 63 هزار واحدی قدرتمند عمل کرد و پس از ریزش به زیر این کانال، قیمت‌ها مجددا بازیابی شدند. در این شرایط، شاید بتوان گروه فرآورده‌های نفتی را پیرو برخی خوش‌بینی‌ها به اخبار اخیر پالایشگاه‌ها، به‌عنوان لیدر اخیر بازار سهام دانست؛ به‌طوری که بیشترین تاثیر مثبت بر روند شاخص کل را داشتند. بنابراین مشاهده می‌شود پس از کف‌سازی مناسب قیمت‌ها، واکنش بازار به اخبار مثبت کاملا مناسب است.

بازار ارز
بازار انتظاری با وجود کاهش هیجانات
هر دلار آمریکا با افت هفتگی 3/ 0 درصدی به قیمت 3325 تومان معامله شد. در این شرایط، میانگین قیمتی دلار از ابتدای سال 3335 و در هفته گذشته برابر 3325 تومان بوده است. در این میان، افت 10 تومانی میانگین قیمت دلار را می‌توان ناشی از کاهش هیجانات بازار ارز و تقویت نقش عرضه و تقاضای واقعی در تعیین قیمت‌ها دانست. در این شرایط، اثر مذاکرات هسته‌ای بر ارز محسوس است و با وجود کاهش هیجانات همچنان واکنش سریع بازار به اخبار هسته‌ای مشاهده می‌شود، این عامل نیز در رفت و برگشت‌های قیمت دلار اثرگذار بوده است. مذاکرات هسته‌ای از این هفته بار دیگر آغاز می‌شود؛ به نظر می‌رسد روند نگارش متن پیش‌نویس تا دو هفته دیگر ادامه داشته باشد و انتظار اثرپذیری ارز از اخبار منتشرشده از فضای مذاکرات وجود دارد.

بازار سکه
واکنش کند سکه به رشد اونس
در پایان معاملات هفتگی، هر سکه طرح جدید با رشد 3/ 1 درصدی به قیمت 955 هزار تومان معامله شد. به این ترتیب، با توجه به آمارهای ضعیفی که از وضعیت اقتصادی آمریکا در هفته گذشته منتشر شد شاهد رشد 3 درصدی قیمت اونس طلای جهانی بودیم؛ در این شرایط، با احتساب افت 3/ 0 درصدی قیمت دلار در بازار آزاد، واکنش ضعیف سکه به تغییرات بازارهای اثرگذار را شاهد بودیم؛ بنابراین اندازه حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه) افزایش یافت (بازگشت حباب منفی سکه پس از حدود 3 ماه، در اواسط هفته گذشته رقم خورد). در این شرایط، انتظار ثبات نسبی در قیمت‌های ارز وجود دارد؛ اونس اما برای حفظ محدوده فعلی تلاش می‌کند که این هفته، انتشار آمارهای اقتصادی به ویژه در آمریکا می‌تواند مسیر آینده فلز زرد را تعیین کند.

بازار طلای جهانی
اهرم شاخص دلار برای صعود اونس
در پایان هفته، اونس طلای جهانی با رشد 3 درصدی بیشترین رشد هفتگی در 4 ماه اخیر را به ثبت رساند و به قیمت 5/ 1223 دلار معامله شد. انتشار آمار ضعیف از اقتصاد آمریکا در هفته گذشته باعث شد احتمال افزایش زودهنگام نرخ سود توسط فدرال رزرو تضعیف شود. در این میان، می‌توان به ثبات آمار خرده‌فروشی این کشور اشاره کرد که در نتیجه برآورده نشدن انتظارات، شاهد افت شاخص دلار و به دنبال آن رشد قیمت اونس بودیم. در این شرایط، هفته جاری آمارهای دیگری از اقتصاد آمریکا مانند شاخص تورم مصرف‌کننده منتشر می‌شود و در صورتی که این آمارها نیز بر ضعف اقتصاد آمریکا تاکید کنند، اونس می‌تواند محدوده قیمتی فعلی خود را حفظ کند. در نظرسنجی «کیتکو»، 11 نفر (از 18 کارشناس) روند افزایشی و 2 نفر مسیر نزولی را برای این هفته قیمت طلا پیش‌بینی کرده‌اند.

بازار اوراق مسکن
روند متعادل بازار «تسه»ها
در پایان معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با رشد 6/ 2 درصدی مواجه و به قیمت 73 هزار و 969 تومان معامله شدند. بنابراین مشاهده می‌شود حرکت قیمت این اوراق در محدوده 75-70 هزار تومانی ادامه یافته است. در واقع، کاهش 2 درصدی نرخ سود سپرده‌های بانکی موجب شد شاهد کاهش قیمت «تسه»ها نیز به منظور تعدیل نرخ سود واقعی تسهیلات مسکن در این بازار باشیم. از سوی دیگر، کارشناسان بازار مسکن رونق احتمالی این بازار را در چند ماه آینده می‌دانند؛ بنابراین، تا آن زمان، نبود تقاضای کافی نمی‌تواند موجب رشد قیمت‌ها در بازار اوراق تسهیلات مسکن شود. این سناریو را تابستان سال گذشته شاهد بودیم که افزایش تقاضای فصلی مسکن و عدم رشد متناسب عرضه تسهیلات بانک مسکن، رشد شدید قیمت‌ها به سطوح نامعقول 100 هزار تومانی را نیز سبب شد.

بازار نفت
ثبات نفت در جدال عوامل مثبت و منفی
با وجود رشد قیمت نفت آمریکا برای نهمین هفته متوالی، در دو هفته اخیر، این روند صعودی کند شده است (رشدهای هفتگی حدود نیم درصد). کاهش ارزش دلار که به‌طور سنتی موجب رشد قیمت کالاها می‌شده است، اکنون بر خلاف طلا، اثرگذاری کمتری بر قیمت نفت دارد. پیش از این «دنیای اقتصاد» این ناهماهنگی روند قیمتی کالاهای مزبور را به تفاوت عوامل بنیادین اثرگذار بر این بازارها مرتبط دانسته بود. به‌طوری که فشار مازاد عرضه در بازار نفت سبب می‌شود، واکنش نفت به عامل مهمی مثل کاهش شاخص دلار محدود باشد. بنابراین، با وجود افت 2/ 2 میلیون بشکه‌ای ذخیره نفت آمریکا (هفته منتهی به 8 مه) معامله‌گران هنوز نگران رشد تولیدات اوپک و بازگشت تولیدکنندگان شیل (کاهش فقط 8 مورد دکل‌های حفاری در هفته مزبور) برای افزایش سهم بازار خود در بازار نفت هستند (تشدید مازاد عرضه).

کد خبر 241037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =