به گزارش شانا، ارتباطات عنصری حیاتی از زندگی انسانی و به اهمیت نیازهای اولیه و فیزیکی است و از هنگامی که نخستین جامعه های بشری شکل گرفت و پیچیدگی آنها سبب ساز تقسیم کار شد ارتباطات و به دنبال آن روابط عمومی تبدیل به دو پدیده برای همزیستی، همدلی و همزبانی، درک متقابل انسان ها از یکدیگر و انسانها و سازمانهای اجتماعی از همدیگر شدند.
این دو پدیده در طول تاریخ بشری همراه و همپای زندگی انسانها حرکت کرده و راه انتقال و مبادله اطلاعات و تفاهم را هموار ساخته اند.
پدیداری جوامع مدرن از اواخر قرن نوزدهم، وظایف و کارکردهای دو دانش ارتباطات و روابط عمومی را گسترده تر کرد و به ویژه با شکل گیری افکار عمومی در نظامهای مردم سالارانه و مردم باورانه، نقش روابط عمومی های سازمان های گوناگون پیچیده تر شد و از قالبهای سنتی، چارچوبهای کهنه ذهنی و توقعات معمول فراتر رفت و روابط عمومی پیشگام و پیشاهنگ ارتباطات مردم و سازمانهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی گشت تا به این شکل راه درک مردم از وظایف، کارکردها، امکانات و محدودیتها و افقهای سازمانها را بازکرده و در مقابل راه مشارکت آنها را در تمامی امور جامعه باز کند.
اما شگفتی و تاسف آنجاست که هنوز درک کامل و درستی از نقش روابط عمومی ها و کنشگران آن در بسیاری از جوامع وجود ندارد و گرچه این کوشندگان در خاموشی و گمنامی همچنان نقش پویا، سازنده و نظم دهنده ارتباطات درون و برون سازمانی را ایفاء می کنند، بدون آنکه دیده شوند و کوشش هایشان مورد تقدیر قرار گیرد، اما در هر صورت این خصلت دو جهان ارتباطات و روابط عمومی است که عملکرد درستشان به قدر لازم و کافی مورد عنایت قرار نمی گیرد اما کوچک ترین لغزششان بزرگنمایی میشود و لطمه ای جدی به باور و اعتماد مخاطبان می زند. با تمام اینها، انسانهای صدیق و با دانشی که پای در این راه دشوار اما دلپذیر گذاشته اند، همچنان به خدمت خود در تعمیق درک متقابل و تفاهم سازمان و جامعه ادامه می دهند.
گرچه امروزه به لطف فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی و رسانه های تعاملی به کانالهای ارتباطی گسترده تر و واکنشها و پس فرصتها و بازخوردها پرشتاب تر شده اند، اما بی گمان این فناوری ها، به خودی خود، نقش نظام های ارتباطی و رسانه های جمعی و روابط عمومی را برجسته نمی کند. بلکه اینها ابزارهایی هستند که با بهره گیری از آنها، ما، به عنوان کنشگران و کارگزاران روابط عمومی درکی عمیق تر از حرفه خود و وظایف خود در حافظه مردم و سازمانهای متبوع خود ایجاد کنیم و این کار با اندیشه پویا و همت بلند ما نیز خواهد شد.
گرچه وظایف روابط عمومی 24 ساعت در شبانه روز، هفت روز در هفته و 365 روز در سال بی وقفه ادامه دارد، اما من از فرصت امروز استفاده می کنم و این روز را به تمام همکاران گرامی ام در روابط عمومی های صنعت نفت و همچنین افسران عالیرتبه عرصه ارتباطات در سراسر ایران تبریک می گویم و از خداوند بزرگ درخواست دارم که آنان را در انجام صادقانه وظایفشان یاری دهد و هدایت فرماید.
اکبر نعمت الهی
مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران
نظر شما