پیام مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت به مناسبت روز جهانی ارتباطات

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت در پیامی فرا رسیدن روز جهانی ارتباطات و روز ملی روابط عمومی را به تمام کوشندگان این دو عرصه تبریک گفت.

به گزارش شانا، ارتباطات عنصری حیاتی از زندگی انسانی و به اهمیت نیازهای اولیه و فیزیکی است و از هنگامی که نخستین جامعه های بشری شکل گرفت و پیچیدگی آنها سبب ساز تقسیم کار شد ارتباطات و به دنبال آن روابط عمومی تبدیل به دو پدیده برای همزیستی، همدلی و همزبانی، درک متقابل انسان ها از یکدیگر و انسانها و سازمانهای اجتماعی از همدیگر شدند.

این دو پدیده در طول تاریخ بشری همراه و همپای زندگی انسانها حرکت کرده و راه انتقال و مبادله اطلاعات و تفاهم را هموار ساخته اند.

پدیداری جوامع مدرن از اواخر قرن نوزدهم، وظایف و کارکردهای دو دانش ارتباطات و روابط عمومی را گسترده تر کرد و به ویژه با شکل گیری افکار عمومی در نظامهای مردم سالارانه و مردم باورانه، نقش روابط عمومی های سازمان های گوناگون پیچیده تر شد و از قالبهای سنتی، چارچوبهای کهنه ذهنی و توقعات معمول فراتر رفت و روابط عمومی پیشگام و پیشاهنگ ارتباطات مردم و سازمانهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی گشت تا به این شکل راه درک مردم از وظایف، کارکردها، امکانات و محدودیتها و افقهای سازمانها را بازکرده و در مقابل راه مشارکت آنها را در تمامی امور جامعه باز کند.

اما شگفتی و تاسف آنجاست که هنوز درک کامل و درستی از نقش روابط عمومی ها و کنشگران آن در بسیاری از جوامع وجود ندارد و گرچه این کوشندگان در خاموشی و گمنامی همچنان نقش پویا، سازنده و نظم دهنده ارتباطات درون و برون سازمانی را ایفاء می کنند، بدون آنکه دیده شوند و کوشش هایشان مورد تقدیر قرار گیرد، اما در هر صورت این خصلت دو جهان ارتباطات و روابط عمومی است که عملکرد درستشان به قدر لازم و کافی مورد عنایت قرار نمی گیرد اما کوچک ترین لغزششان بزرگنمایی می‌شود و لطمه ای جدی به باور و اعتماد مخاطبان می زند. با تمام اینها، انسانهای صدیق و با دانشی که پای در این راه دشوار اما دلپذیر گذاشته اند، همچنان به خدمت خود در تعمیق درک متقابل و تفاهم سازمان و جامعه ادامه می دهند.

 گرچه امروزه به لطف فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی و رسانه های تعاملی به کانالهای ارتباطی گسترده تر و واکنشها و پس فرصتها و بازخوردها پرشتاب تر شده اند، اما بی گمان این فناوری ها، به خودی خود، نقش نظام های ارتباطی و رسانه های جمعی و روابط عمومی را برجسته نمی کند. بلکه اینها ابزارهایی هستند که با بهره گیری از آنها، ما، به عنوان کنشگران و کارگزاران روابط عمومی درکی عمیق تر از حرفه خود و وظایف خود در حافظه مردم و سازمانهای متبوع خود ایجاد کنیم و این کار با اندیشه پویا و همت بلند ما نیز خواهد شد.

 گرچه وظایف روابط عمومی 24 ساعت در شبانه روز، هفت روز در هفته و 365 روز در سال  بی وقفه ادامه دارد، اما من از فرصت امروز استفاده می کنم و این روز را به تمام همکاران گرامی ام در روابط عمومی های صنعت نفت و همچنین افسران عالیرتبه عرصه ارتباطات در سراسر ایران تبریک می گویم و از خداوند بزرگ درخواست دارم که آنان را در انجام صادقانه وظایفشان یاری دهد و هدایت فرماید.

اکبر نعمت الهی

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران

 

برای مشاهده متن اصلی پیام روی این لینک کلیک کنید

کد خبر 241108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =