سرمایه گذاری 3 میلیارد دلاری ترکمنستان در بخش نفت و گاز

ترکمنستان پیش بینی می کند که شرکتهای خارجی امسال بیش از 3 میلیارد دلار در پروژه های نفت و گاز بخش ترکمن دریای خزر سرمایه گذاری کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از ترکمنباشی، یک مقام دولت ترکمنستان روز چهارشنبه (30 اردیبهشت ماه) اعلام کرد: ترکمنستان، دارنده چهارمین ذخایر بزرگ گازی جهان، پیش بینی می کند که شرکتهای خارجی امسال بیش از 3 میلیارد دلار در پروژه های نفت و گاز بخش ترکمن دریای خزر سرمایه گذاری کنند.

سلیمانمراد گولادوف، معاون رئیس آژانس دولتی مدیریت و استفاده از منابع هیدروکربوری ترکمنستان در یک کنگره بین المللی گاز گفت: این رقم در مقایسه با بیش از 2.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شده در بخش ترکمن دریای خزر در سال 2014 است.

شرکت پتروناس مالزی در حال تولید نفت و گاز، شرکت دراگون اویل در حال استخراج نفت و شرکت آر دبلیو یی آلمان، ایترا روسیه و بیورید هیل مستقر در قبرس به دنبال کشف نفت در بخش ترکمن دریای خزر هستند.

هم اکنون 5 بلوک نفت و گاز توسط شرکتهای خارجی و بر اساس توافقنامه های مشارکت در تولید با دولت ترکمنستان توسعه یافته است؛ این بلوکها بخشی از کل 32 مجوز توسعه در بخش ترکمن دریای خزر است.

این مقام ترکمن با اشاره به سرمایه گذاران بالقوه گفت: بلوکهای باقیمانده، موضوع گفتگوهای مستقیم با دیگر طرفهای علاقه مند به توسعه آنهاست.

دولت ترکمنستان ذخایر بخش ترکمن دریای خزر را 12 میلیارد تن نفت و بیش از 6 تریلیون مترمکعب گاز برآورد می کند.

با این حال، این ذخایر در اعماق آبها واقع شده اند و هزینه توسعه آنها زیاد است.

تلاش ترکمنستان برای افزایش تولید نفت خود در سال جاری میلادی در حالی است که قربانقلی بردی محمداف، رئیس‌جمهوری این کشور شنبه (١٥ فروردین ماه ٩٤) با تاکید بر آن که کشورش از قیمتهای پایین نفت به شدت آسیب دیده است، گفت که دولت باید اقتصاد را متنوع کند و از وابستگی کشور به درآمدهای نفتی بکاهد.

کد خبر 241327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =