۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۳
  • کد خبر: 241425
اوپک بر سر سهم بازار نفت تسلیم نمی‌شود

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ماه آینده به راهبرد خود درباره قیمتها و در جهت حفظ سهم در بازار نفت ادامه می‌دهد زیرا تولیدکنندگان رقیب هم‌اکنون در پی افت قیمتهای نفت کمر خم کرده‌اند.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، بجز یک مورد، همه 34 تحلیلگر و معامله‌گر شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ اعلام کردند که اوپک در نشست روز پنجم ژوئن (15 خرداد ماه) در وین سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه نفت خود را حفظ می‌کند. 

عربستان، عضو تاثیرگذاراوپک، در آخرین نشست این سازمان در ماه نوامبر ضمن تغییر راهبرد، اعلام کرد که واکنش معمول برای کاهش تولید به منظور بالا بردن قیمتها، خطر عرضه نفت را از سوی تولیدکنندگان شیل اویل و دیگر نفتهای پرهزینه‌تر  هدف قرار نمی‌دهد. 

بر اساس این گزارش، همزمان با پایین آمدن برنامه‌های مخارج تولیدکنندگان و کاهش شمار دکلهای حفاری فعال در آمریکا، قیمتهای نفت از اواسط ماه ژانویه  تاکنون حدود 20 دلار افزایش یافته است.

مایک ویتنر، رئیس موسسه سوسایت جنرال در تحقیقات نفتی، گفت: کاهش شدید هزینه‌ها و حفاری شرکتها در نهایت تأثیر می‌گذارد بنابراین به چه دلیل عربستان باید روند خود را تغییر دهد؛ در حالی که راهبرد آنها هم‌اکنون در حال نتیجه دادن است.

هر بشکه نفت خام برنت روز جمعه در ساعت 3:38 به وقت لندن با قیمت 65 دلار و 56 سنت معامله شد. این در حالی است که این رقم 43 درصد کمتر از بالاترین قیمت سال گذشته و همچنین 45 درصد بیشتر از پایینترین سطح در 13 ژانویه است.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، 12 عضو اوپک در ماه آوریل حدود 31.2 میلیون بشکه نفت در روز تولید کردند که سه میلیون بشکه بیشتر از نیاز روزانه جهان به نفت این سازمان در این سه ماه است.

بنا بر این گزارش، در حالی که برخی اعضای اوپک از جمله ایران و ونزوئلا مخالف تصمیم این سازمان در نشست 27 نوامبر مبنی بر حفظ سقف تولید بودند، بسیاری از مقامهای اوپک در ماه جاری اعلام کرده‌اند که این گروه به روند کنونی خود ادامه می‌دهد. 

بر اساس آمارهای شرکت بیکر هیوز، تولیدکنندگان نفتی آمریکا از ماه اکتبر تاکنون بیش از نیمی از دکلهای حفاری خود را در این کشور غیرفعال کرده‌اند. به گفته اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت این کشور هفته گذشته با 1.2 درصد کاهش به 9.3 میلیون بشکه در روز رسید که بیشترین کاهش از ماه ژوئیه تاکنون به شمار می‌رود.

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین پیش‌بینی کرده است که سرمایه‌گذاریهای جهانی در زمینه تولید نفت امسال یکصدمیلیارد دلار کاهش یابد.

در همین حال، کریس بیک، مدیراجرایی شرکت ویتول گروپ، بزرگترین معامله‌گر نفتی مستقل در جهان، روز چهارشنبه در کنفرانسی در لندن اعلام کرد که رشد تقاضا امسال به 1.3 میلیون تا 1.4 میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد.

وی افزود که کاهش قیمتها و رشد اقتصادی سبب افزایش تقاضا در اروپا، خاورمیانه و هند شده است. 

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، تقاضای جهانی نفت سال گذشته 700 هزار بشکه در روز افزایش یافته بود.

در همین راستا، فرانسیسکو بلانش، رئیس تحقیقات کالای بانک آمریکا، گفت: در واقع اوپک نیازی به تغییر در روند خود ندارد. راهبرد این سازمان به هدف خود برای کاهش عرضه و تحریک تقاضا دست یافته است.  

کد خبر 241425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =