قیمت گاز مصرفی ایرانیان 12/5 برابر از نرخ جهانی پایین‌تر است

قیمت گاز مصرفی ایرانیان 12/5 برابر و نرخ برق 7 برابر از قیمتهای جهانی پایین‌تر است.

به گزارش خبرنگار شانا، سید حسین سجادی، رئیس سازمان بهره‌وری انرژی ایران، امروز (شنبه 2 خردادماه) در آیین پایانی ششمین جشنواره ملی بهره‌وری و در نشست تخصصی بررسی وضع بهره‌وری انرژی در کشور با اشاره به این که 36 و 46 درصد انرژی در کشور به ترتیب در حوزه های ساختمان و تولید برق در نیروگاهها مصرف می‌شود گفت: هم اکنون گاز مصرفی ایرانیان 12/5 برابر و نرخ برق نیز 7 برابر از قیمتهای جهانی پایین‌تر است که این مهم، یکی از دلایل بهره‌وری اندک و پایین در حوزه انرژی، بویژه گاز و برق بوده است.

وی افزود: وقتی قیمت برق برای مصرف کننده ناچیز باشد انگیزه‌ای برای بهره‌وری در این حوزه وجود ندارد، هرچند با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تا حدودی از شدت مصرف برق کاسته شد، اما نتوانست بهره‌وری را در این بخش افزایش دهد.

سجادی تصریح کرد: متاسفانه شدت مصرف انرژی در ایران طی این سالها نه تنها کاسته نشده، بلکه با افزایش نیز روبرو شده به گونه‌ای که شدت مصرف انرژی در بخش صنعت همه ساله با وضع نامناسب‌تری مواجه می‌شود.

رئیس سازمان بهره‌وری انرژی ایران، عنوان کرد: ایجاد بازار رقابتی در حوزه انرژی، حمایت از ظرفیتهای بخش خصوصی، برداشته شدن یارانه در حوزه انرژی و بخششهای مالیاتی برای بنگاهها از راهکارهای افزایش بهره‌وری در بخش انرژی است که آژانس بین‌المللی انرژی نیز بر آن تاکید دارد.

کد خبر 241426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =