مجتمع تزریق گاز آغاجاری با حداکثر ظرفیت عملیاتی شد

با تلاش کارشناسان ایرانی مجتمع بزرگ تزریق گاز آغاجاری با حداکثر ظرفیت در مدار عملیات قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار شانا، مدیر تولید  شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب روز یکشنبه (3 خردادماه ) در این باره توضیح داد: با راه اندازی فاز 12 طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی و تامین گاز کافی، حجم تزریق گاز به میدان آغاجاری به ظرفیت اسمی حدود 56 میلیون متر مکعب در روز نزدیک شده است که این حجم بیشترین توان تزریق از زمان راه اندازی ایستگاه در اوائل سال 1388، تاکنون است.

عبدالرضا دبیری با بیان این که ایستگاه تزریق گاز آغاجاری بزرگترین مجتمع تزریق گاز خاورمیانه است، اظهار کرد: این مجتمع دارای 6 ردیف توربوکمپرسور عملیاتی و یک ردیف یدک است که هم اکنون هر 6 ردیف ایستگاه پس از تعمیرات اساسی، در مدارعملیات قرار گرفته است.

وی افزود: گاز تزریقی به مخزن آغاجاری که با توسعه فاز‌های 6، 7 و 8  پارس جنوبی از طریق خط لوله پنجم سراسری به قطر  56 اینچ و طول بیش از 500 کیلومتر و با سرمایه‌گذاری افزون بر 10 میلیارد دلار از پارس جنوبی تامین می شود، موجب انتقال ذخایر هیدروکربوری از میدان گازی مشترک، به مخازن داخل کشور می‌شود و در نتیجه استفاده بلند مدت از بخش قابل ملاحظه‌ای  از این ذخایر (90 درصد) در آینده امکانپذیر خواهد شد.

عضو هیئت مدیره شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: براساس مطالعات و برآوردهای مهندسی مخازن، تزریق گاز به میدان نفتی آغاجاری، بازیافت ثانویه نفت در مخزن آسماری این میدان را میان 3 تا 3.5 میلیارد بشکه محقق خواهد کرد و با افزایش فشار مخزن موجب تولید نفت بدون استفاده از روشهای فرازآوری می‌شود که صرفه جویی قابل توجهی در برخواهد داشت.

دبیری در خصوص تلاشهای صورت گرفته برای استفاده از حداکثر ظرفیت ایستگاه تزریق گاز آغاجاری اظهارکرد: با پیگیریهای مستمر کارشناسان مجموعه مناطق نفتخیز جنوب درمدیریتهای تولید  و تدارکات و امور کالا و شرکتهای توربین جنوب و نفت و گاز آغاجاری  و همچنین  همکاری سازندگان داخلی قطعات مورد نیاز ایستگاه تعمیر و تامین شده‌ است.

میدان نفتی آغاجاری از قدیمیترین میدانهای نفتی در گستره عملیاتی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است که در 90 کیلومتری جنوب شرقی اهواز واقع شده است.

کد خبر 241481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =