۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
  • کد خبر: 241506
کتاب تکنولوژی حفاری منتشر شد

کتاب تکنولوژی حفاری با هدف آشنایی با علم حفاری و مرجعی برای فراگیری این صنعت از سوی شرکت گلوبال پتروتک کیش منتشر شد.

به گزارش خبرنگار شانا، کتاب تکنولوژی حفاری، ویرایش دوم کتاب Drilling Technology In Nontechnical Language تالیف Steve Devereux و ترجمه حامد نظری و لادن سریع القلم از سوی شرکت گلوبال پتروتک کیش منتشر شد. 

بهمن سروشی، مدیرعامل شرکت گلوبال پتروتک کیش هدف از انتشار این مجموعه را حمایت از آثار علمی و فرهنگی مرتبط با حوزه‌های نفت و گاز می‌داند و در مقدمه کتاب می‌گوید:" این شرکت همسو با مسئولیت اجتماعی و نیز برنامه‌های مدون خود در ارتباط دانشگاه و صنعت، همواره می‌کوشد تعامل مفید و سازنده‌ای با دانشگاهها و مراکز علمی داشته باشد. 

در مقدمه کتاب تکنولوژی حفاری آمده است: "صنعت حفاری بی نهایت شدن در محدودیتهاست و در هر بخش آن چالشهای فراوانی وجود دارد، از این رو در این صنعت، علوم گوناگون به خدمت گرفته شده‌اند تا بر چالشهای پیش رو غلبه شود. صنعت حفاری را می‌توان استفاده  هنرمندانه از علوم مختلف دانست که در کنار هم برای حفر یک چاه به خدمت گرفته می‌شوند. "

مترجمان این اثر، کتاب تکنولوژی حفاری را برای افراد شاغل در عملیات حفاری، دانشجویان و علاقمندان بسیار مفید و موثر دانسته‌اند، زیرا ساماندهی مطلوبی دارد و فرد ناآشنا با علم حفاری می‌تواند از آن به عنوان مرجعی برای فراگیری حفاری استفاده کند.

این کتاب در 15 فصل مجزا به واکاوی صنعت حفاری از ابتدا تا انتهای آن به زبانی ساده می‌پردازد و در انتهای هر فصل خواننده می‌تواند اطلاعات جامعی نسبت به بحثهای پیش رو کسب کند.

در فصل اول کتاب، زمین شناسی مرتبط با حفاری مورد توجه قرار گرفته و برای تفهیم عملیات حفاری و مشکلات آن در مورد ویژگیهای فیزیکی وشیمیایی سنگها اطلاعاتی در اختیار خواننده قرار داده می‌شود.

در فصل دوم توضیح‌هایی درباره مخازن نفت و گاز داده می‌شود، در این فصل فرایندهای مرتبط با زایش، مهاجرت و تجمع نفت به شکل یک مخزن قابل بهره‌برداری توضیح داده و خواص مهم و اساسی سنگ برای ایجاد یک مخزن و خواص سیال درون مخزن نیز توصیف می‌شود.

در فصل سوم کتاب که مربوط به حفاری یک چاه اکتشافی در خشکی است، تشخیص یک حوزه هیدروکربنی، پیشنهاد یک چاه، طرح چاه و برنامه حفاری، حفاری یک چاه، آزمایش تولیدی چاه و رها کردن چاه توضیح داده می‌شود.

فصل چهارم که برنامه‌ریزی و حفاری یک چاه توسعه‌ای در دریاست، فرایند چگونگی حفاری یک چاه توسعه‌ای در دریا، چگونگی حفاری یک چاه افقی در درون مخزن حاوی نفت، آب و گاز برای تولید موثرتر بیان می‌شود.

در فصل پنجم انتخاب دستگاههای حفاری و تجهیزات آن توضیح داده می‌شود، همچنین با این که قیمت واقعی هر دستگاه حفاری تا حد زیادی به وضع صنعت و قیمت نفت وابسته است اما برای مقایسه، تخمینی از قیمتهای آن ارائه خواهد شد. 

 فصل ششم به مته‌های حفاری مربوط می‌شود که دسته‌بندیهای پایه مته‌های حفاری توصیف و ویژگی طراحی هرکدام از آنها بیان شده و جزییات کافی برای تفهیم ملاحظات ضروری در انتخاب مته بیان می‌شود.  

در فصل هفتم که بخش سیالات حفاری است خواننده با وظایف سیال حفاری، طبقه بندیهای پایه‌ای گل و طراحی سیال حفاری آشنا می‌شود.

فصل هشتم به حفاری جهت دار و افقی مربوط می‌شود، در این فصل دلایل مختلف انجام حفاری به صورت جهت دار و افقی بررسی شده و ابزار و تکنیکهای مورد استفاده برای انحراف دادن مسیر چاه توصیف می‌شود.

در فصل نهم لوله جداری و سیمان کاری توضیح داده می‌شود، طراحی لوله جداری برای حفاری از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا باید تمامی نیروها و فاکتورهای محیطی را که لوله جداری در معرض آنها قرار می گیرد را مورد توجه قرار داد.

فصل دهم به ارزیابی (Evaluation) می‌پردازد، روشهای ارزیابی نموبه برداریهای فیزیکی در سطح و نمونه برداریهای فیزیکی از درون چاه، انواع مغزه‌گیری، نمونه‌برداری سیال درون منافذ و آزمایشهای فشاری و سایر روشهایی که در ارزیابی بکار می رود در این فصل توضیح داده می‌شود.

در فصل  یازدهم کنترل چاه در سه سطح کنترل کننده (اولیه، ثانویه و ثالثیه) توضیح داده می‌شود. برخی از جزئیات تجهیزات کنترل چاه شامل فوران گیرها وسیستم کنترل، چوکها و تجهیزات سیلان به تفکیک بیان می‌شود، در انتهای فصل هم نیاز به گواهینامه معتبر برای کارکنان حفاری مورد بحث قرار  می‌گیرد.  

فصل دوازدهم به موضوعهای گوناگون مرتبط با مدیریت عملیات حفاری می‌پردازد و عناوین شغلی وظایف، قراردادها، طرحهای انگیزشی و تخمین هزینه‌ها بررسی و چگونگی تدارکات و پاسخگویی به یک حادثه بزرگ توضیح داده می‌شود.

در فصل سیزدهم مشکلات حفاری و راه حلهای رفع آنها مانند مشکلات درون چاهی متداول مثل گم گشتگی گردشی گل، گیرلوله و عملیاتهای مانده یابی بررسی می شود.

در فصل چهاردهم  ایمنی و مسائل زیست محیطی و در  فصل پانزدهم هم کاریابی در صنعت حفاری بیان می‌شود. 

این کتاب 392 صفحه‌ای  به تعداد 2000 جلد منتشر شده است.

کد خبر 241506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =