اختراع دستگاه اعلام گرد و غبار توسط فرزند یکی از کارکنان مناطق نفتخیز جنوب

دستگاه اعلام کننده آلودگی گرد و غبار توسط فاطمه هوشیار فرزند یکی از کارکنان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اختراع شد.

به گزارش خبرنگار شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، این دانش آموز پایه اول دبیرستان پس از مدتها تلاش و تحقیق موفق به طراحی و ساخت دستگاه اعلام کننده آلودگی گرد و غبار (Dust Detector ) شده است.

این دستگاه به دلیل اهمیت کاربرد آن با توجه به وقوع پدیده ریزگردها در استان خوزستان و سایر استانهای غربی کشور  توسط  داوران فنی دانشگاه شهید چمران اهواز، پارک علم و فناوری خوزستان و مرکز رشد فناوری خوزستان بررسی و مورد تایید علمی قرار گرفت و در سازمان  ثبت اختراعات کشور به ثبت رسیده و گواهی ثبت اختراع آن صادر شد.

فاطمه هوشیار برای طراحی و ساخت این دستگاه در کنار فعالیتهای درسی خود،  مدت 30 ماه مشغول تحقیق و فعالیت بوده و ساخت آن چهار میلیون و 500 هزار ریال هزینه در برداشته که در صورت تولید انبوه قیمت آن به حدی خواهد بود که هر یک از شهروندان در منزل خود یک نمونه از این دستگاه را که حجم زیادی را اشغال نمی کند، داشته باشند.

مخترع دستگاه در این باره گفت: فکر اولیه ساخت چنین دستگاهی از چهار سال پیش به ذهنش رسیده و علت آن پیش بینی های نادرستی بوده که بعضا در خصوص وقوع پدیده گرد و غبار اطلاع می شد و یکی از ویژگیهای این دستگاه سرعت عمل در اعلام وقوع گرد و غبار است.

وی افزود: این دستگاه را برای استفاده در خانه ها ساخته است؛ اما مسئولان سازمانها و شرکتهای دولتی و خصوصی می توانند از این دستگاه در جاهای مختلف مانند خوابگاههای دانشجویی، بیمارستانها و اماکن اداری استفاده کنند.

سازنده دستگاه با تعبیه رله الکترونیکی در اختراع خود، دستگاه را قادر کرده تا در صورت بروز پدیده گرد و غبار به صورت خودکار فنهای مکش هوا به داخل منازل، رستورانها و آشپزخانه ها، ساختمانهای اداری، سالنهای ورزشی، سالنهای پرورش گل و گیاه و قارچ، خوابگاهها و سایر اماکن را خاموش کرده تا از ورود گرد و خاک به این اماکن جلوگیری شود.  

این موضوع در خصوص ساختمانهای اداری و مدارس و دانشگاهها که بعضا بعد از وقت اداری کسی در آنها برای خاموش کردن فنها حضور ندارد و گرد و خاک محیط بیرون توسط فنها به داخل ساختمان کشیده می شود بسیار کاربرد دارد.

هوشیار، کاربرد دیگر این دستگاه را در حفاظت و جلوگیری از آسیب به توربینها در صنایع نفت و گاز بیان می کند زیرا گرد و خاک زیاد سبب اختلال در عملکرد توربین می شود و این دستگاه می تواند هشدار دهنده و متوقف کننده به جهت جلوگیری از آسیب باشد .

این مخترع جوان ادامه داد: اگر مسئولان کمک کنند می توان با انجام تغییراتی در دستگاه آن را در نقطه مرزی نصب کرد تا در صورت بروز پدیده گرد و خاک و هنگام ورود آن به داخل کشور آن را آشکار سازی کرده و از طرق مختلف مانند خط تلفن، موبایل و سایر وسائل ارتباطی ورود گرد و خاک به داخل استان را به آگاهی عموم رساند.

هوشیار ضمن تشکر از مسئولان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، اظهار امیدواری کرد با کمک خانواده و حمایت مسئولان به خصوص مرکز تحقیقات و پژوهشهای منطقه ای ریزد گردهای غرب کشور مستقر در استان خوزستان بتواند دستگاهی را طراحی کند که از توانمندیهای بالاتری برخوردار باشد.

این دانش آموز فرزند رامین هوشیار از کارشناسان ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE ) شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، از مخترعان و اعضای مرکز رشد و پارک علم و فناوری خوزستان است.

کد خبر 241522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =