فرماندهی شرکت ملی نفت دشوارتر از فرماندهی جنگ است

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، فرماندهی این شرکت را بسیار سخت تر از فرماندهی جنگ برشمرد و گفت: در جنگ کسی نگران نبود صداقت نیست، موضوع جان در میان است و همه چیز شفاف می شود و افراد به دنیا آلوده نیستند.

به گزارش خبرنگار شانا، رکن الدین جوادی دیروز (یکشنبه سوم خردادماه) در دومین همایش تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس در صنعت نفت و نخستین کنگره شهید سید علی اصغر صالحی که با حضور جمعی از بازنشستگان و کارکنان پیشکسوت صنعت نفت برگزار شد، با تاکید بر جایگاه و نقش صنعت نفت، کارکنان و حتی خانواده های آنها در جنگ و فتح خرمشهر، گفت: صنعت نفت در جریانهای پیش از انقلاب، دوران انقلاب، دوران دفاع مقدس و حتی پس از  آن نقشی تعیین کننده بویژه در خرمشهر و آبادان داشته است و نیروهای ما بازیگران اصلی صحنه های عزت و مقاومت بودند.

وی افزود: کسانی که پیش و پس از انقلاب، در دوران جنگ و همچنین استان خوزستان بوده اند می دانند که کارکنان و دانشجویان نفت مهمترین بازیگران این تحولات بوده اند. در آن سالها که انجمن اسلامی دانشکده نفت آبادان شکل گرفت و بعد دستگیریهای گسترده داشتیم این دفاع و تلاش ادامه داشت و در همه این دوران نفت استوار ماند تا اقتصاد کشور و گردش صنعت نفت ادامه داشته باشد و بتوانیم بجنگیم.

جوادی به عنوان یکی از فرماندهان جنگ با بیان خاطره هایی از دوران بمباران پالایشگاه آبادان، گفت: به خاطر دارم که در آن زمان نیروهایی در جریان بمباران پالایشگاه برای از دست رفتن تاسیساتی که سالها برای نگهداشت و فعال بودن آنها کار کرده بودند، اشک می ریختند، گویی عزیز خود را از دست داده اند. این روحیه نتیجه وفاداری جمعی نیروهای نفت به کارشان بود و باید این فرهنگ ایثار و مسئولیت و تعهد را در نفت زنده نگه داریم و به نسلهای جوان در نفت با دقت و شفافیت همه مسائل را منتقل کنیم.

وی با بیان این که ایران به دلیل پافشاری بر ارزشهای ملی و اعتقادی و نیز به واسطه منابع غنی و جایگاه راهبردی که در منطقه دارد، همواره در معرض طمع و توطئه کشورهای دیگر است، افزود: باید خودمان و فرزندانمان را مجهز به تجربه و آگاهی کنیم تا از مسیر اصلی که برپا داشتن پرچم عدل و انصاف است منحرف نشویم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تعداد زیادی از نیروهای صنعت نفت که در جنگ شهید، جانباز و یا اسیر شدند ، گفت: بسیاری از نیروها  بودند که همچنان در معرض امتحانهای بیشتری در عرصه خدمات هستند و چه بسا جنگی که امروز وجود دارد بسیار سخت تر از جنگ تحمیلی بر کشورمان باشد.

جوادی با اشاره به برگزاری یادواره های شهدای صنعت نفت و بیان خاطره های آن روزها، گفت: باید با دوره های آموزشی و فرهنگی و ارائه دستورعمل خاطره ها و وقایع دوران جنگ و نقش صنعت نفت را ثبت کنیم و از همه کارکنان می خواهم در این امر مهم همکاری کنند.

وی تاکید کرد که ستاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس صنعت نفت باید تلاش بیشتری برای ارتباط با بدنه صنعت نفت داشته باشد و در عین حال اطلاع رسانی بیشتری در مورد اقدامات صورت گرفته و در حال انجام داشته باشد.

فرماندهی شرکت ملی نفت بسیار سخت تر از فرماندهی در جنگ

وی همچنین در پاسخ به خبرنگار شانا در بیان خاطره های سوم خرداد و حال و هوای آن گفت: آن روز ما در منطقه حضور داشتیم و از نزدیک این واقعه را دیدیم و در مجموع می توان به همان جمله معروف امام اشاره کرد که "خرمشهر را خدا آزاد کرد". به عبارتی کسی انتظار نداشت با آن میزان نیرو و تجهیزات، به آن سادگی و سرعت خرمشهر آزاد شود.

جوادی در پاسخ به این سئوال که "فرماندهی در جنگ سخت تر است یا فرماندهی در شرکت ملی نفت ؟" گفت: فرماندهی در شرکت ملی نفت بسیار سخت تر است. در جنگ کسی نگران نبود صداقت نیست. چون موضوع جان در میان است همه چیز شفاف می شود و افراد به دنیا آلوده نیستند.

به گزارش شانا، در مراسم شب گذشته همچنین کتاب "شهید صالح" که یادمانی از سردار شهید سید علی اصغر صالحی است نیز با حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران رونمایی شد؛ همچنین در ادامه این مراسم، تعدادی از پیشکسوتان و کارکنان و مدیران گذشته و حال صنعت نفت به بیان خاطره های جنگ پرداختند.

شایان یادآوری است که صنعت نفت در سالهای جنگ تحمیلی در خط مقدم دفاع بوده و به عنوان نمونه در هشت سال جنگ بیش از 2830 مورد حمله هوایی در جزیره خارک به عنوان اصلی ترین پایانه صادراتی کشور صورت گرفت. صنعت نفت در این سالها 1049 شهید تقدیم این دفاع مقدس کرد که شهید محمد جواد تندگویان ، وزیر وقت نفت و سید علی اصغر صالحی (صالح شریعتی) از جمله آنها هستند.

سردار شهید مهندس سید علی اصغر صالحی یکی از نخبگان صنعت نفت بود که در نوزده سالگی تحصیلات خود را در رشته مهندسی نفت به پایان رساند. وی در دهه 50 از فعالان فرهنگی و سیاسی آبادان بود و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، معاون سیاسی فرماندار آبادان و دادستان ارتش شد. وی با شروع جنگ تحمیلی از سرداران مقاومت در جبهه های آبادان و خرمشهر بود به طوری که دوستان و همرزمانش او را چونان شهید جهان آرا می شناسند، اما از سوم آبانماه 1359 و در آخرین روزهای ایستادگی خرمشهردیگر کسی او را ندید و برای همیشه جاوید الاثر ماند.

کد خبر 241569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =