نوبتهای سوختگیری در جایگاههای سی ان جی کاهش می یابد

مدیر طرح جایگزینی 140 هزار تاکسی فرسوده با تاکسی تمام گازسوز با پیمایش بالا در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت اظهار کرد: اجرای این طرح افزون بر کاهش مصرف سوخت در کشور، سبب کاهش نوبتهای سوختگیری تاکسیها و جلوگیری از شلوغی بیش از حد ظرفیت ایستگاههای سی ان جی می شود.

سیدعلی هاشمیان در گفتگو با خبرنگار شانا درباره بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه 93 گفت: دولت با جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و عمومی در پروژهای بهینه‌سازی مصرف سوخت منافع حاصله را تا سقف سرمایه‌گذاری به آنها بازپرداخت می کند.

وی با اشاره به بخشی از وظایف شرکت بهینه سازی مصرف سوخت که شامل سلسله اقدامهایی است که منجر به کنترل مصرف سوخت در حوزه حمل و نقل می‌شود، افزود: یکی از این راهکارها، جایگزینی خودروهای فرسوده با مصرف سوخت و آلایندگی بالاست.

هاشمیان با بیان این که اولویت جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروهای عمومی است، ادامه داد: هم اکنون حدود 95 هزار تاکسی فرسوده در کشور وجود دارد که بر اساس آمار‌های موجود این تعداد تا پایان اجرای این طرح افزایش می یابد، بنابراین سقف جایگزینی تاکسیها 140 هزار دستگاه در نظر گرفته شده است.

مدیر طرح جایگزینی تاکسیهای فرسوده با اشاره به اولویت وزارت نفت مبنی بر جایگزینی سوخت خودروها با گاز طبیعی گفت: در این طرح، جایگزینی تاکسیهای فرسوده با تاکسیهای پایه گازسوز، از نوع صندوق‌دار و ون انجام می شود.

پیمایش تاکسیها، ملاک سنجش عملکرد

هاشمیان با اشاره به این که در محاسبه میزان صرفه جویی این طرح، مابه التفاوت قیمت تمام شده بنزین صرفه جویی شده و گاز طبیعی جایگزین شده برای دولت موثر بوده‌اند، تصریح کرد: برای رسیدن به صرفه جویی در سوخت، عملکرد تاکسیهای جایگزین شده با پیمایش آنها سنجیده می شود.

مدیر طرح جایگزینی تاکسیهای فرسوده افزود: سقف جذب سرمایه‌گذاری در این طرح 635 میلیون دلار در مدت اجرای آن است که برای تاکسیهای صندوق دار 5 سال و تاکسیهای ون 7 سال بازپرداخت صرفه جویی بر مبنای پیمایش در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به این که تاکسیهای ون به دلیل جابجایی تعداد بیشتری مسافر، صرفه جویی بالاتری به همراه دارند، اظهار کرد: به ازای هر کیلومتر پیمایش تاکسی ون پایه گازسوز جایگزین شده 1.55 سنت دلار بازپرداخت می شود که تا پایان اجرای این طرح به 7 هزار و 810 دلار خواهد رسید.

هاشمیان با اشاره به این که بازپرداخت می‌تواند ریالی، دلاری یا فرآورده باشد، ادامه داد: همچنین به ازای هر کیلومتر پیمایش تاکسی گازسوز صندوق دار جایگزین شده، 1.1 سنت دلار بازپرداخت می شود که در کل اجرای این طرح به سقف سه هزار و 780 دلار می رسد.

وی تأکید کرد: اولویت جایگزینی برای تاکسیهای فرسوده بالای 10 سال و با تقدم سن فرسودگی است.

مدیر طرح جایگزینی تاکسیهای فرسوده با بیان این که براساس بند هشت مصوبه طرح، سامانه‌ای برای مدیریت کل طرح طراحی می شود، گفت: این سامانه در حال طراحی است که فرآیند‌های اجرایی از قبیل ثبت نام، ارزیابی تأمین کنندگان، M&V (اندازه گیری و صحه گذاری)، قراردادها، نحوه محاسبه صرفه جویی ها و پیمایش تاکسیها از طریق سامانه موقعیت یاب جهانی (GPS) و دیگر مراحل کار توسط آن انجام می شود.

هاشمیان درباره مشخصات فنی تاکسیهای جایگزین اظهار کرد: برای کاهش تعداد سوختگیری تاکسیها و جلوگیری از شلوغی بیش از حد ظرفیت ایستگاههای سی ان جی، یکی از الزامهای تاکسیهای جایگزین شده در این طرح پیمایش حداقل 350 کیلومتر با هر بار سوختگیری است.

وی ادامه داد: در تاکسیهای جدید، موتور بنزینی حذف می شود و موتور پایه گازسوز که بهره وری بهتری در استفاده از گاز دارد جای آن را می گیرد و تنها یک باک بنزین رزرو کوچک برای مواقع اضطراری در نظر گرفته می شود.

هاشمیان گفت: دیگر ویژگی های فنی خودروهای جایگزین بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک، ویژگی های فنی ابلاغ شده از سوی وزارت نفت، همچنین استاندارد آلایندگی و استاندارد سازمان ملی استاندارد است.

وی با اشاره به این که در مصوبه این طرح، اولویت جایگزینی با خودروهای ساخت داخل است، گفت: براساس مطالعات این شرکت بر روی خودروهای پایه گاز سوز خارج از کشور، خودروهایی هستند که بتوانند در این طرح استفاده شوند و برخی از شرکتهای خارجی نیز اعلام آمادگی برای مشارکت در این طرح را کرده اند.

به گزارش شانا، جایگزینی 140 هزار تاکسی فرسوده با تاکسی تمام گازسوز با پیمایش بالا از طرحهای بند ق تبصره 2 قانون بودجه سال 93 با هدف کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و تبعات اجتماعی و همچنین بهبود ناوگان تاکسیرانی است.

کد خبر 241573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =