مذاکره توتال برای ورود به بازار خرده‌فروشی سوخت هند

منابع آگاه از مذاکره شرکت انرژی توتال فرانسه و شرکت دولتی پالایش و پتروشیمی منگلور هند درباره خرده‌فروشی سوخت در این کشور خبر دادند.

به گزارش روزنامه اکونومیک تایمز، منابع آگاه اعلام کردند که توتال مذاکرات اولیه خود را با شرکت منگلور درباره مشارکت در خرده‌فروشی سوخت در هند آغاز کرده است.

در صورت رسیدن به توافق، توتال پس از شل دومین شرکت بزرگ چندملیتی خواهد بود که وارد بازار عرضه بنزین هند می‌شود، حوزه‌ای که در اختیار دولت این کشور قرار دارد. توتال هم‌اکنون پنجمین شرکت بزرگ نفت و گاز در جهان به شمار می‌رود. 

یکی از منابع آگاه که نخواست نامش فاش شود، گفت: مذاکراتی درباره امکان فروش بنزین و گازوئیل از تأسیسات ال‌پی‌جی توتال بوسیله شرکت منگلور و همچنین امکان فروش ال‌پی‌جی از جایگاههای بنزین منگلور بوسیله این شرکت فرانسوی در حال برگزاری است.

هنوز مشخص نشده است که در صورت رسیدن به توافق، این قرارداد برای همه جایگاهها قابل اجراست یا تنها شامل چند جایگاه می‌شود. در همین حال، دو شرکت باید درباره استفاده از یک نام تجاری مشترک یا نامهای تجاری جداگانه در جایگاههای خود تصمیمگیری کنند، جایگاههایی که محصولات هر دو شرکت را توزیع می‌کند.

کومار، مدیرعامل شرکت پالایش و پتروشیمی منگلور، بدون اشاره به جزئیات پیشنهاد توتال، گفت: توتال پیشنهاد همکاری داده است اما برای این منظور به مجوز دولت نیاز داریم. بنابراین هنوز برای صحبت در این باره زود است. 

بر اساس این گزارش، سه شرکت خرده‌فروش دولتی در هند، یعنی شرکتهای آی‌او‌سی‌ال، اچ‌پی‌سی‌ال و بی‎‌‌پی‌سی‌ال، کنترل 95 درصد از 53 هزار جایگاه بنزین این کشور را در اختیار دارند.

شرکتهای خصوصی ریلاینس اینداستریز، اسار اویل و شل نیز از زمان دومین دور کاهش یارانه‌های گازوئیل بوسیله دولت هند در سال 2014 میلادی، فعالیت خود را گسترش نداده‌اند و نگران هستند که با افزایش دوباره قیمتهای نفت خام، دولت کنترل را در اختیار بگیرد.  

توتال 42 جایگاه پخش ال‌پی‌جی را در 32 شهر هند در اختیار دارد که بیشتر در جنوب این کشور هستند، مناطقی که شرکت منگلور در نظر دارد نخستین مجموعه جایگاههای سوختگیری خود را در سال جاری افتتاح کند. منگلور روز جمعه اعلام کرد که در فاز نخست 100 جایگاه سوختگیری را در این مناطق افتتاح می‌کند.

بنا بر این گزارش، به منظور اجرای جایگاههای پخش سوخت در هند به مجوز دولت این کشور نیاز است. شرکت منگلور مجوز فعالیت 500 جایگاه فروش بنزین و گازوئیل را دریافت کرده است.

توتال نیز فعالیت خود را از بیش از 20 سال پیش در این کشور آغاز کرده است. سهام این شرکت در بخشهای مختلف از پایانه ال‌ان‌جی در ایالت گجارات گرفته تا تأسیسات زیرزمینی ذخیره‌سازی ال‌پی‌جی و بازاریابی مواد روغنی و چسب گسترده است.  

کد خبر 241584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =