مصرف سرانه انرژیهای نو در ایران کمتر از یک صدم درصد است

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: سهم انرژیهای نو در سبد مصرف انرژی کشور کمتر از یک صدم درصد است، در حالی که میانگین مصرف این نوع انرژی در جهان به بیش از 10 درصد رسیده است.

به گزارش شانا، علی محمد شاعری  اظهار کرد: تصویب لایحه توسعه انرژیهای نو و تجدید پذیر در شورای شهر تهران گامی موثر در افزایش مصرف این نوع انرژیها و حفاظت از محیط زیست شهری است.

وی با تاکید بر این که لایحه الزام شهرداری تهران به توسعه انر‍ژیهای نو و تجدید پذیر، لایحه جامع و کاملی است، گفت: این لایحه به منظور کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از تغییرات اقلیمی به شورای شهر تهران ارائه و به اتفاق آرا تصویب شد.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با تاکید بر این که مصرف انرژیهای فسیلی علت اصلی آلودگی هوا و تغییر اقلیم است، افزود: استفاده از انرژیهای نو و تجدید پذیر سبب کاهش آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه ای و همچنین کاهش وابستگی به نفت، حفظ محیط زیست و سرانجام منجر به توسعه پایدار می شود.

شاعری با بیان این که بهره گیری از انرژیهای نو علاوه بر جلوگیری از پدیده خشکسالی و گرم شدن هوا گامی اساسی در توسعه اقتصاد مقاومتی است، تاکید کرد: در زمان حاضر رویکرد اصلی توسعه پایدار در دنیا تکیه بر انرژیهای نو و تجدید پذیر است.

وی گفت: سهم انر‍ژیهای نو در سبد مصرف انرژی در کشورهای دنیا 10 الی 15 درصد و در کشورهای اروپایی به 20 درصد رسیده است و طبق افق 2050 میلادی این برآورد به بیش از 50 درصد می رسد.

شاعری افزود: متاسفانه فراوانی و ارزانی انرژیهای فسیلی در ایران سبب شده تا کمتر به فکر استفاده از انرژیهای نو و تجدید پذیر باشیم، حال آن که رویکرد دنیا به سمت بهره گیری از انرژیهای نو است.

وی با اشاره به این که در مفاد این لایحه بر ایجاد زیرساختهای تولید و استفاده از تجهیزات انرژیهای پاک تاکید شده است، بیان کرد: افزون بر این در این لایحه بر کاهش حداقل پنج درصد میزان مصرف انرژی در پارکها و بوستانهای عمومی شهر و تامین حداقل 20 درصد انرژی مصرفی از منابع انرژیهای نو تا پایان برنامه پنجساله دوم تاکید شده است.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران افزود: طبق این مصوبه صدور مجوز ساخت و پایان کار برای تمامی ابنیه و ساختمانهای دولتی و شهرداری منوط به تامین حداقل 10 درصد انرژی مورد نیاز از طریق انرژیهای تجدید پذیر خواهد بود.

شاعری همچنین گفت: 20 درصد از انرژی فضاهای عمومی و طرحهای شهری نیز باید از طریق انرژیهای نو تامین شود.

وی با اشاره به ممنوعیت استفاده از شومینه در بناهای ساختمانی و استفاده از منابع آب و فاضلاب و پسماند برای تامین انرژی تجدید پذیر گفت: بر اساس این لایحه، مقرر شد حداقل 70 درصد روشنایی و 100 درصد آب گرم مصرفی پارکها و بوستانهای عمومی تازه تاسیس از طریق انرژیهای نو تامین شود.

شاعری تاکید کرد: پیش از روبرو شدن با بحران انرژی در کشور باید با استفاده بهینه از انرژیهای نو و تجدید شونده در مسیر توسعه پایدار گام برداشته شود.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران یادآور شد: شهرداری تهران با رویکردی علمی و با بهره گیری از منابع زیستی و تجدید پذیر به سمت توسعه پایدار در حرکت است.

کد خبر 241603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =