رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: سهم انرژی های نو در سبد مصرف انرژی کشور کمتر از یک صدم درصد است، در حالی که میانگین مصرف این نوع انرژی در جهان به بیش از 10 درصد رسیده است.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از ایرنا، علی محمد شاعری افزود: تصویب لایحه توسعه انرژی های نو و تجدید پذیر در شورای شهر تهران گامی موثر در افزایش مصرف این نوع انرژی ها و حفاظت از محیط زیست شهری است.

به گزارش روابط عمومی ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، شاعری با تاکید بر اینکه لایحه الزام شهرداری تهران به توسعه انر‍ژی های نو و تجدید پذیر، لایحه جامع و کاملی است، گفت: این لایحه به منظور کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از تغییرات اقلیمی به شورای شهر تهران ارائه و به اتفاق آرا به تصویب رسید.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدارشهرداری تهران با تاکید بر اینکه مصرف انرژی های فسیلی علت اصلی آْلودگی هوا و تغییر اقلیم است، افزود: استفاده از انرژی های نو و تجدید پذیر موجب کاهش آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه ای و همچنین کاهش وابستگی به نفت، حفظ محیط زیست و در نهایت منجر به توسعه پایدار می شود.

شاعری با بیان اینکه بهره گیری از انرژی های نو علاوه بر جلوگیری از پدیده خشکسالی و گرم شدن هوا گامی اساسی در توسعه اقتصاد مقاومتی است، تاکید کرد: در زمان حاضر رویکرد اصلی توسعه پایدار در دنیا تکیه بر انرژی های نو و تجدید پذیر است.

وی گفت: سهم انر‍ژی های نو در سبد مصرف انرژی در کشورهای دنیا بین 10 الی 15 درصد و در کشورهای اروپایی به 20 درصد رسیده است و طبق افق 2050 میلادی این برآورد به بیش از 50 درصد خواهد رسید.

شاعری افزود: متاسفانه فراوانی و ارزانی انرژی های فسیلی در ایران موجب شده تا کمتر به فکر استفاده از انرژی های نو و تجدید پذیر باشیم، حال آنکه رویکرد دنیا به سمت بهره گیری از انرژی های نو است.

وی با اشاره به این که در مفاد این لایحه بر ایجاد زیرساخت های تولید و استفاده از تجهیزات انرژی های پاک تاکید شده است، بیان کرد: علاوه بر این در این لایحه بر کاهش حداقل پنج درصد میزان مصرف انرژی در پارک ها و بوستان های عمومی شهر و تامین حداقل 20 درصد انرژی مصرفی از منابع انرژی های نو تا پایان برنامه پنج ساله دوم تاکید شده است.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران افزود: طبق این مصوبه صدور مجوز ساخت و پایان کار برای تمامی ابنیه و ساختمان های دولتی و شهرداری منوط به تامین حداقل 10 درصد انرژی مورد نیاز از طریق انرژی های تجدید پذیر خواهد بود.

شاعری همچنین گفت: 20 درصد از انرژی فضاهای عمومی و طرح های شهری نیز باید از طریق انرژی های نو تامین شود.

وی با اشاره به ممنوعیت استفاده از شومینه در بناهای ساختمانی و استفاده از منابع آب و فاضلاب و پسماند برای تامین انرژی تجدید پذیر خاطرنشان کرد: طبق این لایحه، مقرر شد حداقل 70 درصد روشنایی و 100 درصد آب گرم مصرفی پارک ها و بوستان های عمومی تازه تاسیس از طریق انرژی های نو تامین شود.

شاعری تاکید کرد: پیش از مواجه با بحران انرژی در کشور باید با استفاده بهینه از انرژی های نو و تجدید شونده در مسیر توسعه پایدار گام برداشته شود.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران یادآور شد: شهرداری تهران با رویکردی علمی و با بهره گیری از منابع زیستی و تجدید پذیر به سمت توسعه پایدار در حرکت است و بی شک تصویب لایحه توسعه انرژی های نو و تجدید پذیر افتخاری ارزنده برای شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران به شمار می رود.

کد خبر 241623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =