سکوی SPD2 خردادماه تحویل تاسیسات دریایی می‌شود

مدیر پروژه فاز 19 در شرکت تاسیسات دریایی از تحویل سکوی SPD2 به این شرکت برای تغییر روی سکو به لحاظ کنترل و هماهنگی با سکوی C فاز 19 و اتصال خط لوله میان دو سکو، در خردادماه خبر داد.

محسن جزایری، در گفتگو با خبرنگار شانا گفت: فاز 19 در میان پروژه اولویت دوم از اولویت نخست برای بهره‌برداری و تامین منابع برخوردار است.

به گفته وی فاز 19 پارس جنوبی دارای دو سکوی اصلی A و C و یک سکوی اقماری B است، سکوی SPD2 هم که در فاز یک مستقر بود به جمع سکوهای این فاز اضافه می‌شود.

جزایری گفت: به این ترتیب علاوه بر ساخت و نصب سه سکوی A، B وC  فاز 19 باید تغییراتی در سکوی SPD2 ایجاد و آن را به سکوی C فاز 19 متصل کنیم.

مدیر پروژه فاز 19 در شرکت تاسیسات دریایی با بیان این‌که سکوی SPD2 یک سکوی اقماری است، تصریح کرد: این سکو را خردادماه تحویل می‌گیریم و تغییراتی در آن ایجاد می‌کنیم که شامل تغییر بر روی سکو به لحاظ کنترل و هماهنگی با سکوی C فاز 19و اتصال خط لوله بین دو سکوست. 

وی ظرفیت تولید گاز سکوی SPD2 را 500 میلیون فوت مکعب و سکوی C فاز 19 را هم 500 میلیون فوت مکعب اعلام کرد و افزود: این سکوها در مجموع یک میلیارد فوت مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه می‌کنند.

به گزارش شانا، بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته با توجه به نزدیکی دو فاز مرزی یک و ١٩ میدان مشترک گازی پارس جنوبی، قرار است تولید یک میلیارد فوت مکعب گاز از یک سکوی فاز یک پارس جنوبی صورت گیرد و سکوی دیگر این فاز با 6 حلقه چاه تولیدی، به فاز ١٩ پارس جنوبی واگذار شود. 

با پیاده سازی طرح واگذاری یکی از سکوهای فاز یک به فاز ١٩ پارس جنوبی، علاوه بر حفظ تولید تعریف شده فاز یک، به میزان قابل توجهی در فرآیند راه‌اندازی بخش فراساحل فاز ١٩ پارس جنوبی فرصت سازی و صرفه جویی می شود.

طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی با هدف تولید ٥٠ میلیون متر مکعب گاز شیرین در روز، ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی در روز، ٤٠٠ تن گوگرد در روز، ١,٠٥ میلیون تن گاز مایع در سال، یک میلیون تن اتان در سال در دست اجراست.

پروژه فاز ١٩ میدان گازی پارس جنوبی در خردادماه سال ١٣٨٩ توسط شرکت نفت و گاز پارس (POGC) و در قالب یک قرارداد EPC قیمت مقطوع به کنسرسیومی متشکل از شرکتهای پتروپارس لیمیتد و پتروپارس ایران (برای اجرای تاسیسات خشکی و عملیات حفاری) و شرکت IOEC (برای ساخت و اجرای سکوهای دریایی و خطوط لوله زیردریایی) و تحت رهبری شرکت پتروپارس واگذار شد.

کد خبر 241630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =