تولید روغنهای پایه نفتی گروه 2 و 3 با هدف کاهش آلاینده ها

مدیر گروه روغن پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به مصرف بالای روغن موتور در کشور، اظهار کرد: برای کاهش میزان آلاینده ها و گوگرد، تأمین روغنهای پایه نفتی گروه 2 و 3 برای صنایع کشور در دستور کار پژوهشگاه صنعت نفت قرار دارد.

الهه پورضیائی در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به پیشنهاد طرح تولید روغنهای پایه نفتی گروه 2 و 3 از سوی این گروه گفت: نیاز روزانه صنایع خودروسازی که از پرمصرف ترین روانکارها هستند، حدود 2 میلیون لیتر روغن موتور است که هم اکنون روغنهای گروه یک از سوی صنایع روغن سازی کشور تولید می شود.

مدیر گروه روغن پژوهشکده فناوریهای پالایش و فرآورش نفت در پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به این که نسل جدید خودروها به سمت استفاده از روغنهای پایه 2 و 3 رفته است، افزود: تفاوت گروه 1 با 2 و 3 در کاهش میزان آلاینده ها و گوگرد است که شاخص گرانروی بالاتری و در نتیجه روغن موتورهایی که از این گروه ساخته شوند عمر بالاتری نیز دارند.

وی با بیان این که پژوهشگاه صنعت نفت تأمین روغنهای پایه نفتی گروه 2 و 3 را برای صنایع کشور با حمایت بخش خصوصی و شرکتهای دانش بنیان در دستور کار خود دارد، تصریح کرد: رسیدن به این روغنها مستلزم انجام فرآیندهای پالایشی جدی کاتالیستی است و دیگر بحث تصفیه فیزیکی نیست و وارد واکنشهای شیمیایی می شود.

پورضیائی با بیان این که اهمیت روانکاری در صنعت منشا اهمیت فعالیتهای این گروه است، اظهار کرد: روانکاری تجهیزات صنعت نفت با وجود این که هزینه بالایی را به خود اختصاص نمی دهد ولی نقش بسیار مهمی در فعالیتهای صنعت دارد زیرا اگر تجهیزات صنعت نفت روانکاری نشوند و یا روانکاری به درستی انجام نشود، سبب از کار افتادگی، کاهش عمر آنها و اختلال در عملیات صنعت می شود.

وی ادامه داد: در مجموعه روغن پژوهشگاه صنعت نفت، تحقیق در مورد انواع روغن موتور و روغن صنعتی انجام می شود.

مدیر گروه روغن پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به منابع نفتی و در نتیجه روغنهای پایه نفتی در کشور، تصریح کرد: کنترل کیفیت این روغنها و بسیاری از فرآورده هایی که با رشد فناوری دیگر نمی توانند تولید شوند، یک معضل به حساب می آید.

استفاده از روغنهای پایه سنتزی با هدف تولید روانکارهای با کیفیت

پورضیائی با اشاره به این که روغنهای پایه نفتی، بخش عمده فرآورده های روانکاری را تشکیل می دهد، افزود:  با رشد صنعت و تجهیزات، نیاز به فرآورده های روانکاری با کیفیت بسیار بالا وجود دارد که امکان تولید آنها با استفاده از روغنهای پایه نفتی نیست و باید از روغنهای پایه سنتزی استفاده کرد.

مدیر گروه روغن پژوهشگاه صنعت نفت گفت: با توجه به رشد فناوری، یکی از اهداف گروه روغن پژوهشگاه صنعت نفت کار روی روانکارهای پایه سنتزی اعم از انواع روغنها و گریسهاست که در این زمینه پژوهشگاه محصولاتی را برای پوشش دادن نیاز صنعت تولید کرده است.

وی در توضیح روانکارهای پایه سنتزی گفت: روانکارهایی هستند که از فرآیندهای پتروشیمیایی به آنها می رسیم و از مواد اولیه ای که صنایع پایین دستی پتروشیمی تولید می کنند برای طراحی و تولید روغنهای جدید استفاده می شود.

مدیر گروه روغن پژوهشگاه صنعت نفت در تکمیل روانکارهای پایه سنتزی ادامه داد: در این روانکارها از روغنهایی استفاده می شود که پایه آنها از سنتز مواد شیمیایی تهیه می شود و می توانند ویژگیهایی را تأمین کنند که از روغنهای پایه نفتی قابل تأمین نیست.

وی با بیان این که در زمینه روانکارهای پایه سنتزی، گروه روغن پژوهشگاه صنعت نفت گریسی با فناوری بالایی را در دست اقدام دارد، گفت: این گریس در مراحل تست کاربردی خود است و در صنعت در حال استفاده است.

پورضیائی افزود: پژوهشگاه، فرآورده های مختلفی نیز برای شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، شرکت انتقال گاز و بخشهای خصوصی تولید کرده است که در صنعت در حال استفاده هستند.

مدیر گروه روغن پژوهشگاه صنعت نفت ادامه داد: این پژوهشگاه در حال حاضر 3 پایلوت تولید محصولات روانکار با ظرفیت حدود 2 تن را برای نیاز صنایع مختلف دارد و حدود 26 فرآورده در گروه روغن به صورت ویژه در مقادیر محدود برای ارائه به صنعت تولید می شود.

پورضیائی با اشاره به این که این گروه مورد تأیید اداره استاندارد است، یادآور شد: حدود 110 آزمایش برای حوزه روانکارها اعم از روغن و گریس در پژوهشگاه صنعت نفت انجام می شود و آزمایشگاه این گروه مرجع و دارای دستگاههای به روز شده و منحصر به فرد در خاورمیانه است.

تعیین جایگزین برای روان کننده های وارداتی

وی با بیان این که معادل یابی و تعیین جایگزین برای روان کننده های وارداتی از دیگر فعالیتهای گروه روغن پژوهشگاه صنعت نفت است، گفت: پایش دوره ای تجهیزات از نظر روانکاری مانند، چک کردن وضع کارکرد دستگاهها و پیشنهاد به موقع به صنایع برای تعویض روانکارها برای سرپا نگه داشتن دستگاهها در صنعت نیز توسط این گروه انجام می شود.

پورضیائی افزود: تولید روغن کمپرسور یخچالی جایگزین SUNISO 3GS، روغن ترانس کلاس 2، دوپ فاقد سرب مخصوص لوله های حفاری، روغن تربوکمپرسور و بسیاری از فرآورده های ویژه دیگر بخشی از نتایج تحقیقات این مجموعه است که با هدف بومی سازی در پژوهشگاه صنعت نفت انجام و در صنعت استفاده می شوند.

وی تصریح کرد: در کنار این فعالیتها، این گروه 12 عنوان دوره آموزشی تخصصی روانکاری با هدف بالارفتن سطح اطلاعات برای افزایش عمر تجهیزات، توسط کارشناسان به صنایع ارائه می دهد و همچنین 5 جلد کتاب تخصصی روانکاری و حدود 100 مقاله تخصصی نیز در این زمینه منتشر و 7 اختراع نیز ثبت کرده است.

پورضیائی با اشاره به این که مقاله و دوره های آموزشی محصولات جانبی کار در پژوهشگاه هستند، گفت: محصول اصلی، دانش فنی و بومی سازی فرآورده های مورد نیاز صنعت است و این گروه، هاب دانش در این زمینه تخصصی است و رسالت ما، توسعه صنعتی نتایج تحقیقات در کشور است.

مدیر گروه روغن پژوهشگاه اظهار کرد: این گروه همچنین با حمایت بخش خصوصی و شرکتهای دانش بنیان پژوهشگاه، اولویتهای صنعتی را به صورت طرحهای تحقیقاتی برای تولید روانکارهای مورد نیاز صنعت اجرا و سپس صنعتی سازی می کند.

کد خبر 241658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =