برداشت حدود 1.2 میلیارد بشکه نفت از قدیمی ترین میدان ایران

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجد سلیمان از برداشت حدود یک میلیارد و 200 میلیون بشکه نفت از قدیمی ترین میدان ایران در 106 فعالیت صنعت نفت خبر داد.

ابراهیم پیرامون به مناسبت پنجم خردادماه، سالروز آغار برداشت نفت خام از نخستین حلقه چاه در ایران و خاورمیانه واقع در میدان نفتی مسجدسلیمان، به خبرنگار شانا در مناطق نفتخیز جنوب گفت: نفت درجای این میدان 6.6 میلیارد بشکه برآورد شده که تاکنون 17.5 درصد از این میزان استخراج شده است.

وی با بیان این که امکان تخلیه کامل نفت موجود در یک میدان وجود ندارد، افزود: برداشت نفت از میدان نفتی مسجدسلیمان و حجم آن به روشهای به کار گرفته شده، بستگی دارد.

پیرامون اظهار کرد: از هیچ میدان نفتی در جهان 100 درصد آن برداشت نمی شود و میانگین حجم برداشت 20 تا 30 درصد است و در باره این میدان نیز امید می رود تا چند درصد دیگر از نفت درجای آن برداشت شود.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت وگاز مسجدسلیمان درباره احیای چاههای قدیمی در یالهای شمالی و جنوبی این میدان نفتی، گفت: در این ارتباط اقدامهایی صورت گرفته و این طرح در برنامه توسعه ای شرکت تعریف شده است.

وی درباره تولید گاز از مخزن گازی ژوراسیک به عنوان یکی از نادرترین مخازن گازی جهان از نظر بالابودن درصد گاز گوگردی، توضیح داد: هم اکنون از 6 حلقه چاه در این مخزن روزانه 110 میلیون فوت مکعب گاز برداشت و از طریق خطوط لوله برای تامین خوراک پتروشیمی رازی به بندر ماهشهر انتقال داده می شود.

پیرامون افزود: بر اساس برنامه های تولیدی وتوسعه ای روزانه 350 میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت از چاههای فعال و گازی شرکت تولید خواهد شد که بخش زیادی از آن به مخازن تزریق می شود.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان اظهار کرد: بخشی از گازهای تولیدی از مخازن نفتی شرکت نفت و گاز مسجد سلیمان هم اکنون سوزانده می شود که به دلیل استقرار میدانهای تحت سرپرستی این شرکت در مناطق سخت گذر بوده است که تلاش می شود با تکمیل واحدهای مربوط به گاز از جمله احداث کارخانه گاز و گاز مایع (NGL1700) بخش قابل توجهی از این گازها جمع آوری و از آنها  استفاده بهینه به عمل آید.

پیرامون در بیان تاریخچه استخراج نفت در این منطقه، گفت: نخستین چاه نفت خاورمیانه در پنجم خردادماه سال 1287 به عنوان چاه شماره یک در مسجد سلیمان فوران و به تولید رسید.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت وگاز مسجدسلیمان افزود: اکنون 605 حلقه چاه در میدانها و مخازن نفتی این شرکت حفر شده است که حدود 360 حلقه آن به میدان نفتی مسجد سلیمان اختصاص دارد.

وی یادآور شد: این شرکت یکی از شرکتهای زیر مجموعه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است که راهبری و تولید صیانتی از میدانهای نفتی مسجدسلیمان، پرسیاه، لالی، زیلایی، کارون، لب سفید، پلنگان، قلعه نار، کبود، بالارود، نفت سفید و هفتکل تا سقف 150 هزار بشکه در روز را در گستره عملیاتی به وسعت 27 هزار کیلومتر در شمال استان خوزستان عهده دار است.

کد خبر 241666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =