آزاد سازی قیمت حاملهای انرژی اجتناب ناپذیر است

آزادسازی و واقعی شدن قیمت حاملهای انرژی در ایران سبب می شود تا مسیر اجرای کامل قانون هدفمندی یارانه ها هموار شود.

کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد:  افزایش قیمت حاملهای انرژی گامی دیگر در مسیر اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بود و در آینده می تواند تاثیر  مثبتی بر اقتصاد ایران  داشته باشد.

حسین مهدوی افزود: توزیع عادلانه سهم انرژی از ثروت ملی، تقویت فرهنگ بهینه سازی، توسعه استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر از مزیتهای  واقعی شدن قیمتها به شمار می رود و می تواند اقتصاد کشورمان را از وابستگی به یارانه ها رها کند.

وی ادامه داد: در صورت اجرای کامل فاز دوم هدفمندی یارانه ها، بخش دیگری از یارانه ها حذف شده و قیمت حاملهای انرژی و برق، گاز و آب به قیمت تمام شده نزدیکتر می شود.

مهدوی گفت: یارانه ای بودن حاملهای انرژی در کشور سبب می شودهر کسی که بیشتر مصرف می کند، از یارانه بیشتری بهره مند شود و  اقشار کم درآمد نیز که کمتر از ثروتمندان انرژی مصرف می کردند از این یارانه بی بهره می ماندند. در این حال کسی به فکر صرفه جویی نبود و منابع کشور به سرعت به هدر می‌رفت.

وی اظهار کرد: آزادسازی قیمت بنزین و نیز افزایش قیمت گاز با توجه به شرایط کنونی برای اقتصاد ایران اجتناب ناپذیر بود و متاسفانه روند مصرف نیز همچنان  روندیافزایشی داشت که نمی توانست عاملی مثبت تلقی شود.

کارشناس اقتصادی افزود:  شاید در کوتاه مدت این اقدامها تاثیر مطلوبی بر اقتصاد خرد نداشته باشد اما در بلندمدت می تواند در بحث کلان اقتصادی نتایج بسیار ملموسی در مسیر توسعه اقتصادی کشور به همراه  داشته باشد.

 

کد خبر 241676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =