احداث و بهره برداری از بزرگترین حوضچه مدیریت پسماند کنده های حفاری

رئیس اداره مهندسی و طراحی راه و ساختمان شرکت ملی حفاری ایران از احداث و بهره برداری از نخستین و بزرگترین حوضچه دفن کنده های حفاری از سوی این شرکت خبر داد .

به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفتخیز جنوب، مسعود جعفرزاده گفت: با توجه به گسترش و توسعه فعالیتهای حفاری و افزایش تولیدات نفت و گاز با رعایت مسائل زیست محیطی و حفظ اکوسیستم مناطق عملیاتی طرح ساخت محل دفن کنده های حفاری در موقعیت میدان نفتی یاران جنوبی در دستور کار قرار گرفت .

وی درباره مشخصات فنی و فضای این پروژه توضیح داد: این حوضچه نخستین بار در صنعت نفت با رعایت استانداردهای زیست محیطی و بین المللی در ابعاد 93 در 93 متر مربع باظرفیت ۲۸ هزار مترمکعب راه اندازی شده است .

جعفرزاده افزود: ایزولاسیون این حوضچه با لایه محافظت شده ژئو ممبران و با تحکیم کف حوضچه با ایجاد بستر بتونی و همچنین جداسازی آن از محیط پیرامون با ۴۰۰ متر فنس کشی انجام شده است.

مدیر پروژه حفاری میدان یاران جنوبی در شرکت ملی حفاری ایران نیز گفت: با ساخت این حوضچه، تمام کنده های حفاری در مناطق عملیاتی میدان یاران، جمع آوری و ایزوله می شوند.

نصرالله عباسی افزود: توجه به شاخصهای زیست محیطی یکی از اصول اساسی هر شرکت صنعتی به حساب می آید و باید استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست در اجرای پروژه ها مورد توجه جدی واقع قرار گرفته و لحاظ شود.

طرح ساخت محل دفن کنده های حفاری در منطقه عملیاتی میدان یاران در مدت ۵ ماه با صرف هزینه ای افزون بر 10 میلیارد ریال اجرا شد.
شرکت ملی حفاری ایران هم اکنون در میدان یاران جنوبی 5 دکل حفاری دارد که در حال حفر ٢٢ حلقه چاه توسعه ای ارزیابی هستند.
براساس قرارداد اجرای این پروژه که میان شرکت ملی حفاری ایران و شرکت مهندسی و توسعه نفت منعقد شده پروژه به صورت کلید در دست (EPDS )

اجرا  و در قالب آن مراحل طراحی،  تامین کالا و ارائه خدمات فنی و مهندسی به عهده ملی حفاری است.
میدان یاران یکی از میدانهای مشترک نفتی در منطقه غرب کارون است که طرح توسعه آن با استفاده از توان فنی و منابع مالی داخلی در دست اجراست.

کد خبر 241695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =