۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹
  • کد خبر: 241712
بحران کمبود بنزین در نیجریه

در حالی که رئیس جمهوری جدید آماده می‌شود تا کار خود را آغاز کند، بزرگترین تولیدکننده نفت آفریقا به دلیل ناتوانی دولت در تامین مالی با بحران کمبود بنزین روبرو شده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی وال استریت ژورنال، ذخایر بنزین در بزرگترین دارنده ذخایر نفتی آفریقا رو به پایان است. در چندروز گذشته به دلیل نبود سوخت، هواپیماها زمینگیر شده‌اند و تقریبا همه پمپهای بنزین تعطیل هستند. به گفته یک مقام دولت پیشین، شرکتهای تامین‌کننده سوخت نیجریه از تحویل بنزین به این کشور به دلیل بدهی خودداری می‌کنند. نیجریه یک میلیارد دلار به این شرکتها بدهکار است.

براساس این گزارش، این بدترین بحران کمبود سوخت در نیجریه از زمان کودتای نظامی سال 1993 است. به گفته کارشناسان، این بحران ممکن است بزرگترین اقتصاد آفریقا را تا هفته‌ها گرفتار کند. در حال حاضر فعالیت ایستگاههای تلویزیون، بانکها و آنتنهای تلفن همراه متوقف شده است. پزشکان نگران قطع برق بیمارستانها هستند. در مناطق شمالی نیجریه نیز بسیاری از سربازان به فکر توقف روند تعقیب تروریستهای بوکوحرام و یافتن زنان ربوده شده هستند.

اگرچه اواخر دوشنبه گذشته، دولت برای پرداخت بدهی خود اعلام آمادگی کرد و پمپهای بنزین در این کشور 177 میلیون نفری بازگشایی شدند اما بحران هنوز به طور کامل برطرف نشده است. در کشوری که هر ماه میلیونها دلار صادرات نفت خام دارد، این وضع نشانگر عملکرد بد و ناتوانی بخش نفت است.

نیجریه حدود 75 درصد بودجه خود را از طریق فروش نفت خام تامین می‌کند. اما بخش بزرگی از درآمدهای نفتی این کشور صرف پرداخت یارانه سوخت می‌شود. مردم نیجریه هر گالن بنزین را به قیمت 1.65 دلار می‌خرند.

کد خبر 241712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =