پیشرفت 50 درصدی لرزه نگاری میدان سپهر تا پایان امسال

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت با اشاره به پیشرفت 10 درصدی لرزه‌نگاری دو بعدی و سه بعدی میدان سپهر گفت: تا پایان سال این پروژه به پیشرفت 50 درصدی می رسد.

 مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با خبرنگار شانا، با بیان این‌که پروژه لرزه‌نگاری دو بعدی و سه بعدی میدان سپهر در غرب کارون سال 93 آغاز شد، خاطرنشان کرد: باتوجه به سیاست وزارت نفت مبنی بر برداشت از میدان گازی پارس جنوبی، منطقه غرب کارون، میدانهای مرزی و مشترک، لرزه‌نگاری میدان سپهر جزو اولویتهای شرکت ملی نفت ایران بوده و با مصوبه هیئت مدیره آغاز شده که تا پایان سال بیش از 50 درصد کار را انجام خواهیم داد.

محل استقرار پروژه در منطقه دشت آبادان و غرب سوسنگرد  بوده و تا مرز و نواحی مرزی و مشترک با کشور عراق امتداد دارد، هم اینک لرزه نگاری دوبعدی و سه بعدی میدان سپهر از پیشرفت 10 درصدی برخوردار است. 

هرمز قلاوند، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: ما به نیابت از سوی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران، عهده‌دار هدایت، نظارت و راهبری پروژه‌های اجرایی اکتشافی هستیم، بنابراین همه کارهایی که انجام می‌دهیم مصوبه دارد و همه طرحهای اکتشافی برای گرفتن پیمانکار و قرارداد مربوطه بعد از تایید کمیسیون مناقصات، به این واحد ابلاغ می‌شود تا کارهای اجرایی را انجام دهیم. 

انجام ژئوفیزیک غیرلرزه‌ای در خوزستان

قلاوند در ادامه از انجام پروژه ژئوفیزیک غیرلرزه‌ای نخستین بار در منطقه اهواز، بخش باوی، رامین و سرتل در ارتفاعات زاگرس خبر داد و گفت: این پروژه بعد از 15 سال در این منطقه نخستین بار اجرایی می‌شود.

وی روشهای مورد استفاده  ژئوفیزیک غیرلرزه‌ای را ثقل و مغناطیس سنجی اعلام کرد و افزود: در منطقه مورد اشاره طی سالهای اخیر بیشتر تمرکز بر روی تولید و تثبیت آن بود و کمتر کار ثقل و مغناطیس سنجی انجام می‌شد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: با انجام فعالیتهای اکتشافی و تفسیر بعد از اکتشاف در منطقه اهواز، بخش باوی، رامین و سرتل در ارتفاعات زاگرس مشخص شد که تاقدیسی در زیرزمین وجود دارد که تاکنون شناسایی نشده است و باید تایید آن را با ثقل و مغناطیس سنجی بگیریم. 

قلاوند با بیان این که پروژه 50 درصد پیشرفت دارد، گفت: هم اینک عملیات اکتشافی و پردازش اطلاعات به صورت همزمان انجام می‌شود که انتظار داریم تا پایان تابستان این عملیات هم به پایان برسد و از پاییز تفسیر نتایج لرزه‌نگاری را به وسیله کارشناسان ژئوفیزیک مدیریت اکتشاف شروع کنیم. 

وی با اشاره به سیاستگذاری وزارت نفت مبنی بر رسیدن ظرفیت تولید به 5.7 میلیون بشکه نفت، افزود: براین اساس حفاریهای اکتشافی برای رسیدن به این هدف هرگز متوقف نمی‌شود، به عبارتی باید به تثبیت و نگهداشت تولید و توسعه میدانهای نفتی وگازی توجه داشته باشیم و هم به شناسایی و کشف تاقدیسها ادامه دهیم. 

قلاوند با بیان این‌که اولویت در حفاریهای اکتشافی با میدانهای مشترک و مرزی است، تصریح کرد: با این حال همه فعالیتها با مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران انجام می شود. 

وی با بیان این که یکی از رویکردهای شرکت ملی نفت ایران تامین خوراک نفت و گاز برای پالایشگاههاست، افزود: براین اساس موظف هستیم خوراک پالایشگاههایی که درمیدانهای مستقل و میدانهایی که سیر طبیعی مخزن را طی می‌کنند و دچار افت فشار تولید و کاهش دبی شده‌اند با حفاریهای اکتشافی و کشف تاقدیسهای جدید نفتی و گازی در منطقه تامین کنیم.

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در ادامه، تهیه 72 برگ نقشه زمین شناسی با دقت یک پنجاه هزارم را در سال 93  از دیگر فعالیتهایی اعلام کرد که مدیریت اکتشاف انجام داد.

کد خبر 241714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =