۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
  • کد خبر: 241721

افزایش قیمت سوخت و تأثیر آن بر هزینه‌های حمل و نقل را از دو جنبه قابل بررسی است.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه ایران، بنزین و گازوئیل از مهم‌ترین نهاده‌های بخش حمل و نقل بخصوص در بخش جاده‌ای محسوب می‌شوند. آمارها نشان می‌دهد مصرف این فرآورده‌ها در ایران بیشتر از متوسط جهانی است.

یکی از سیاست‌ها برای اصلاح مصرف سوخت، سیاست قیمتی است که با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها افزایش سالانه قیمت حامل‌های انرژی در دستور کار قرار گرفت. در راستای اجرای این قانون براساس تصمیم دولت بنزین به صورت تک نرخی و با قیمت هر لیتر 1000تومان و قیمت گازوئیل نیز با افزایش 50تومانی از 250 به 300 تومان در هر لیتر افزایش یافت. تک نرخی شدن قیمت بنزین و افزایش قیمت گازوئیل نگرانی‌هایی را در خصوص تأثیر آن بر نرخ حمل‌ونقل مسافری و باری و در نهایت قیمت تمام شده کالاها ایجاد کرده است.

اما وزیر راه و‌شهرسازی تأکید کرده که افزایش قیمت سوخت تأثیر چندانی بر نرخ بلیت‌های حمل‌ونقل عمومی ندارد. همچنین معاون وزیر صنعت روز گذشته اعلام کرد نرخ حمل‌ونقل تجاری با گرانی سوخت تغییر نمی‌کند و افزایش نرخ سوخت تأثیر زیادی روی هزینه‌های حمل‌و‌نقل ندارد.

افزایش قیمت‌ها 5 درصد کرایه حمل و نقل
در خصوص افزایش نرخ سوخت و تأثیر آن بر قیمت تمام شده حمل‌و‌نقل، محمد جواد عطرچیان، مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری در گفت‌وگو با <ایران> افزایش قیمت سوخت و تأثیر آن بر هزینه‌های حمل و نقل را از دو جنبه قابل بررسی دانست که یکی حمل و نقل داخلی است که بیشتر نرخ آن جنبه توافقی بین تجار و شرکت حمل و نقل دارد و در حمل و نقل بین المللی نیز تغییر نرخ سوخت تأثیری ندارد.

به گفته عطرچیان در حال حاضر نرخ گازوئیلی که از کامیون های ترانزیتی دریافت می‌شود براساس نرخ گازوئیل در کشور مقصد است مثلاً کامیونی که از ایران به سمت ترکیه می رود فقط به میزان پیمایش تا مرز می‌تواند از گازوئیل با نرخ های داخلی استفاده کند و از مرز تا مقصد مورد نظر در کشور ترکیه هر لیتر گازوئیل به قیمت 3 هزار تومان به کامیون داران فروخته می‌شود و کامیون‌هایی که به سمت عراق می روند اکنون گازوئیل را به نرخ لیتری 1200 تومان می‌خرند.

وی با تاکید بر اینکه افزایش 50تومانی نرخ گازوئیل تأثیری بر حمل و نقل بین‌المللی و نرخ تمام شده کالا ندارد خاطرنشان کرد: افزایش قیمت فقط بر میزان سوختی که کامیون‌ها تا رسیدن به مرز دریافت می‌کنند تاثیر دارد براساس برآوردی که انجام داده‌ایم افزایش قیمت‌ها نباید بیشتر از 5 درصد کرایه حمل و نقل باشد. عطرچیان با اشاره به قیمت‌های جهانی سوخت معتقد است برای افزایش رقابت و جلوگیری از قاچاق سوخت باید قیمت گازوئیل واقعی شود چون با وجود افزایش قیمت بازهم نرخ سوخت در ایران از کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه و... کمتر است و این اختلاف قیمت باعث افزایش قاچاق سوخت شده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی در خصوص تأثیر افزایش نرخ گازوئیل بر حمل و نقل داخلی هم گفت که کرایه حمل و نقل داخلی تعرفه ندارد و بر اساس توافق میان تجار و شرکت‌های حمل و نقلی تعیین می شود که عوامل مختلفی از جمله فصول سال، مسافت، نوع بار علاوه بر نرخ سوخت بر آن تأثیر دارد. وی تأثیر نرخ سوخت بر حمل و‌نقل داخلی و بین‌المللی را تابعی از میزان عرضه و تقاضا نام برد و به <ایران>‌گفت: کامیون‌هایی که به خارج از کشور تردد می‌کنند هیچ تعرفه‌ای برای نرخ حمل‌و‌نقل ندارند.

تأثیر نرخ سوخت در دست بررسی است
محسن حاج اسماعیلی، مدیرکل دفترحمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز با اشاره به افزایش 20 درصدی نرخ گازوئیل و تک نرخی شدن بنزین و تأثیر آن بر قیمت بلیت و جابه‌جایی مسافران به «ایران» گفت: قطعاً این تغییرات تأثیر چندانی بر افزایش قیمت بلیت نخواهد داشت. وی با اشاره به افزایش 20 درصدی نرخ بلیت اتوبوس در بهمن ماه سال گذشته افزود: تأثیر افزایش نرخ سوخت بر قیمت‌ها را در دست بررسی داریم و بزودی با نهایی شدن نتایج، آن را اعلام می‌کنیم اما آنچه مسلم است این است که نباید در انتظار افزایش زیادی در قیمت‌ها باشیم.

ارائه سوخت براساس پیمایش از تیرماه
قرار است ازتیرماه به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت با مصوبه هیأت وزیران سهمیه سوخت کامیون‌ها و اتوبوس‌های بین‌شهری براساس پیمایش اختصاص داده شود.

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای در این خصوص گفت: تا پیش از این سهمیه سوخت کامیون‌ها و اتوبوس‌ها در حمل و نقل داخلی براساس تن واریز می‌شد اما از اول تیرماه این سهمیه براساس میانگین پیمایش آنها اختصاص داده می‌شود.

به گفته شهرام آدم‌نژاد میزان پیمایش ناوگان مسافربری و باربری هر ماه به شرکت ملی نفت ایران اعلام خواهد شد و بارنامه، صورتحساب و راه نامه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی برای عرضه سوخت گازوئیل ارزیابی می‌شود و هیچ محدودیتی در تحویل سوخت به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی اعمال نمی‌شود و به هر میزان پیمایش، سوخت مورد نیاز آنها تحویل خواهد شد.

براساس این طرح به مرور با استقرار سامانه‌ میزان پیمایش هر وسیله نقلیه در دوره زمانی مشخص تعیین می‌شود و تحویل سوخت به تناسب پیمایش واقعی صورت می‌گیرد. با اجرای این طرح سوخت مورد نیاز خودروها به بهترین شکل تأمین می‌شود و از قاچاق سوخت نیز به طور اصولی پیشگیری خواهد شد.

درحال حاضر سوخت ناوگان جاده‌ای به صورت ماهانه به میزان معینی در کارت آنها شارژ می‌شود که ممکن است براساس فعالیت شرکت‌های حمل‌و‌نقل جاده‌ای این میزان سوخت کافی یا ناکافی باشد. اما با اجرای برنامه جدید علاوه بر اختصاص سوخت قبلی به ناوگان حمل و نقل جاده ای میزان مصرف ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای تعیین و بر مبنای نیاز ناوگان حمل‌ونقل در کارت سوخت شارژ می‌شود.

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری در عین حال با اشاره به افزایش نرخ گازوئیل گفت: تغییر اختصاص سهمیه از تن به میزان پیمایش تأثیری بر نرخ حمل و نقل نخواهد داشت و ما برنامه‌ای برای افزایش قیمت به‌خاطر افزایش نرخ گازوئیل نداریم.


کد خبر 241721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =