نگاهی کوتاه به اثرات اقتصادی رونق حفاریهای نفت و گاز در آمریکا

رونق حفاریهای نفت و گاز در آمریکا از سال 2008 میلادی تاکنون تغییرات قابل‌توجهی را در اقتصاد این کشور ایجاد کرده است که از آن جمله می‌توان به رشد اقتصادی و افزایش اشتغالزایی اشاره کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه دیترویت نیوز، رونق حفاریهای انرژی آمریکا که در سال 2008 میلادی آغاز شد، دست‌کم تا پایان سال گذشته رشد اقتصادی و اشتغالزایی را در این کشور افزایش داد. با این حال، افت قیمتهای نفت از حدود 110 دلار در هر بشکه در تابستان گذشته به 50 دلار در ماه ژانویه، تولید آمریکا را تحت تأثیر قرار داد.

 بسیاری از اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند که بطورکلی انرژی ارزان‌قیمت، مزیتی برای اقتصاد آمریکا به شمار می‌آید اما تا به حال این چنین نبوده است. مصرف‌کنندگان آمریکایی تمایلی برای صرف موجودی خود در جایگاههای سوخت نداشته‌اند بنابراین زیان واردشده به اقتصاد این کشور به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری در زمینه حفاریهای نفت و گاز را جبران نکرده‌اند.   

این گزارش در ادامه به تشریح افزایش سریع تولید نفت و گاز آمریکا و تأثیر آن بر اقتصاد این کشور می‌پردازد.

بر اساس آمارهای دولتی، آمریکا هم‌اکنون بزرگترین تولیدکننده ترکیبی نفت و گاز طبیعی در جهان به شمار می‌رود. این کشور سال گذشته بطور میانگین 8.7 میلیون بشکه نفت در روز تولید کرد که نسبت به تولید روزانه پنج میلیون بشکه‌ای سال 2008 میلادی افزایش داشته است. تولید گاز طبیعی آمریکا نیز از 57.7 میلیارد فوت مکعب در سال 2008 میلادی به  74.7 میلیارد فوت مکعب در سال 2014 رسید. 

بنا بر این گزارش، تولید نفت حدود دو درصد از اقتصاد آمریکا را به خود اختصاص می‌دهد. سهم نفت در اقتصاد این کشور در سال 2008 میلادی کمتر از یک درصد بود.

اثرات دیگر رونق حفاریهای انرژی آمریکا را می‌توان در بخش اشتغال شاهد بود. میزان فرصتهای شغلی مستقیم در این صنعت در 10 سال گذشته 50 درصد افزایش یافته و از 282 هزار به 538 هزار شغل مستقیم در پایان سال گذشته رسیده است.

افزون بر این، صدها هزار فرصت شغلی دیگر نیز در کارخانه‌های ذوب‌آهن، کارخانه‌های تولید تجهیزات سنگین و کارخانه‌های سیمان ایجاد شد که تولید خطوط فولادی، بتن و واگنهای قطار را برعهده داشتند، تجهیزاتی که برای تولید و نقل‌وانتقال نفت استفاده می‌شود. 

موسسه مشاوره آی‌اچ‌اس انرژی اعلام کرده است که با در نظر گرفتن این قبیل فرصتهای شغلی، تولید نفت و گاز در سال 2012 میلادی 2.1 میلیون فرصت شغلی را در این کشور ایجاد کرد.  

اثرات رونق حفاری در آمریکا در بخش سرمایه‌گذاری و تأمین تجهیزات نیز دیده می‌شود. بنا بر این گزارش، شمار دکلهای حفاری نفت و گاز در آمریکا در 10 سال گذشته از یکهزار و 250 عدد به یکهزار و 900 دکل رسید. تعداد دکلها از آن زمان تاکنون به حدود 888 عدد کاهش یافته است.

افزایش شمار دکلها و چاهها سبب جذب میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری و تجهیزات شد. به گفته موسسه آی‌اچ‎اس انرژی، شرکتهای انرژی آمریکا و کانادا سرمایه‌گذاریهای خود را در بخش تولید از 98 میلیارد دلار در سال 2005 میلادی به 363 میلیارد دلار در سال 2014 افزایش دادند. 

بر اساس این گزارش، بیشترین تأثیر رونق تولید انرژی در ایالتهایی دیده شده است که دارای ذخایر بزرگ نفت و گاز هستند. موسسه مودیز انالیتیکز اعلام کرده است که تولید انرژی در سال 2014 میلادی 16.6 درصد از اقتصاد این کشور را به خود اختصاص داد که نسبت به دهه گذشته 2.6 درصد افزایش یافته است. 

به گفته این موسسه، تولید انرژی 11.4 درصد از اقتصاد تگزاس را به خود اختصاص می‌دهد که در مقایسه با سال 2004 میلادی 8.2 درصد افزایش داشته است. همچنین 12.9 درصد از اقتصاد ایالت اوکلاهما در سال 2014 میلادی مربوط به بخش تولید نفت و گاز می‌شد که با رشد 9.6 درصدی همراه بوده است.  

کد خبر 241722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =