۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸
  • کد خبر: 241729

در حالی که تنها 10 روز به نشست اوپک زمان باقی است، بازار نفت روزهای باثباتی را سپری می‌کند و تنها انتشار آمار اقتصادی، اقتصادهای بزرگ جهان بر روی قیمت این کالا اثر‌گذار است.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، نفت روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت 14 به وقت تهران) افت اندکی را تجربه کرد و قیمت نفت خام آمریکا با 41 سنت کاهش نسبت به روز پیش از آن به 31/ 59 دلار بر بشکه رسید. هر بشکه نفت برنت نیز افت 53 سنتی را تجربه کرد و به 99/ 64 دلار رسید. در عین حال براساس آخرین به‌روز‌رسانی سایت رسمی اوپک، بهای سبد نفتی این سازمان روز دوشنبه افت 85 سنت داشته است و به 18/ 61 دلار رسید.

بازار نفت در حال گذراندن روزهای با‌ثباتی است و مهم‌ترین‌ عاملی که بر بازار نفت تاثیر می‌گذارد نوسانات شاخص دلار است. شاخص دلار طی یک هفته گذشته رشد قابل‌توجهی داشت و به بیشترین مقدار خود در یک ماه گذشته رسید.

رشد دلار در پی انتشار اخباری که نشان از رشد اقتصاد آمریکا دارد، رخ داده است. روز جمعه آمار تورم این کشور منتشر شد، شاخص تورم آمریکا در ماه آوریل 3/ 0 درصد رشد داشته است، این در حالی است که کارشناسان انتظار رشد منفی داشتند.

در عین حال جنت یلن، رئیس کنونی فدرال‌رزرو (بانک مرکزی آمریکا) اعلام کرد که در صورت بهبود اوضاع بازار کار و افزایش نرخ تورم، فدرال رزرو آماده است که طی ماه‌های آینده نرخ بهره را افزایش دهد.

نشست بعدی این بانک اواسط ژوئن برگزار می‌شود و بیشتر کارشناسان اقتصادی بر این باورند که فدرال رزرو در نشست ماه سپتامبر (حدود 4 ماه بعد) نرخ بهره را افزایش خواهد داد. فدرال رزرو از سال 2006 میلادی تاکنون نرخ بهره آمریکا را افزایش نداده است. افزایش نرخ بهره این کشور موجب افزایش ارزش دلار خواهد شد.

از طرفی اوضاع مالی و بدهی یونان همچنان نگران‌کننده است؛ این کشور بارها اعلام کرده است که در صورت عدم دریافت کمک‌های مالی، قادر به بازپرداخت بدهی‌های خود نخواهد بود. این مساله احتمال ورشکستگی یونان و خروج یونان از اتحادیه یورو را تقویت کرده است. این مساله فشار زیادی بر شاخص یورو وارد کرده و کاهش ارزش یورو نهایتا به افزایش ارزش دلار منتهی خواهد شد.

تقویت دلار بر روی نفت و دیگر کالاهایی که با این ارز معامله می‌شوند فشار آورده و افت قیمت آنها را به دنبال دارد. در مقابل افزایش ارزش دلار، افزایش تقاضای جهانی نفت از افت بیشتر قیمت این کالا جلوگیری کرده و آرامش بازار نفت را رقم زده است. بر اساس آمار وزارت دارایی ژاپن، واردات نفت این کشور در ماه آوریل نسبت به مدت مشابه سال پیش 1/ 9 درصد رشد داشته و به 62/ 3 میلیون بشکه در روز رسیده است.

درعین حال واردات نفت چین نیز در ماه آوریل به رکورد بی‌سابقه‌ای دست یافت و چین توانست از آمریکا پیشی گرفته و بزرگ‌ترین وارد‌کننده نفت جهان شود؛ این کشور 4/ 7 میلیون بشکه در روز واردات نفت داشته که بر اساس گزارش رویترز عمدتا به دلیل افزایش فروش خودرو در چین بوده است. پیش‌بینی می‌شود که واردات چین در نیمه دوم سال نیز بالا باشد و به 5/ 7 میلیون بشکه در روز برسد.

کد خبر 241729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =