پایانه شناور سورنا بازنشسته شد

رئیس پایانه شناور سورنا از بازنشستگی پایانه شناور سورنا با انجام آخرین مرحله صادرات و بارگیری نفت ذخیره شده در این پایانه پس از 14 سال فعالیت خبر داد.

به گزارش شانا، احمدعلی هدایت‌پور با بیان این که در این عملیات تا حدودی همه نفت خام ذخیره شده در مخازن آن در این محموله نفتی صادر خواهد شد و خطوط لوله منتهی به سورنا از مبدا سکوی سروش نیز از نفت خالی و با آب جایگزین می‌شود، افزود: پایانه شناور صادراتی سورنا در طول مدت زمان استقرار در محل کنونی خود شاهد حضور و پهلودهی 849 محموله نفتی از هر دو نوع نفت خام سروش و نوروز و به طور مجزا 568 محموله نفت خام سروش و 280 محموله نفت خام نوروز بوده و در مجموع 461 میلیون بشکه نفت خام از این پایانه به مقاصد مختلف دنیا صادر شده است.

وی با اشاره به این که به طور میانگین هر پنج روز یک محموله 500 هزار بشکه‌ای از طریق پایانه سورنا بارگیری شده است، اظهار کرد: در طول نزدیک به 14 سال حضور سورنا از نخستین صادرات به میزان 500 هزار بشکه که در تاریخ 22 دیماه 1380 انجام گرفت تا آخرین محموله که امروز انجام شد، (محموله 500 هزار بشکه‌ای) به طور میانگین روزانه 100 هزار بشکه نفت صادر شده است.

روزهای سورنا چگونه گذشت

هدایت‌پور درباره تاریخچه این پایانه گفت: شرکت ملی نفت ایران همسو با اهداف عالیه و منافع ملی مبنی بر توسعه، بازسازی و افزایش تولید از میدانهای آسیب‌دیده در طول جنگ تحمیلی در سال 1378 برای بازسازی و توسعه میدانهای نفتی سروش و نوروز یک قرارداد بیع‌متقابل با شرکت  انگلیسی-هلندی شل امضا کرد.

وی ادامه داد: بر این اساس قرار شد همزمان دو میدان به صورت یک مجتمع نفتی جدید تحت عنوان مجتمع نفتی دریایی سروش و نوروز توسعه داده شود و مجموع تولید این دو میدان 190 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

رئیس پایانه شناور سورنا با بیان این که به دلیل کیفیت فیزیکی ویژه نفت خام این دو میدان که از نوع نفت خام سنگین با درجه گرانروی بالاست، اظهار کرد: ارسال نفت این دو میدان با توجه به بعد مسافت خیلی زیاد (120 کیلومتر) از خشکی برای انجام مراحل فرآورش و ذخیره‌سازی و سرانجام صادرات آن مقرون به صرفه و عملی نبود.

هدایت پور افزود: بنابراین در قرارداد مذکور تصمیم به استفاده از یک پایانه شناور برای ذخیره‌سازی و صدور نفت خام تولید شده و ارسالی از سکوهای بهره‌برداری سروش و نوروز، گرفته شد. در این باره شرکت پیمانکار یکی از نفتکشهای خطوط کشتیرانی خود به نام SS LANISTEIS ساخت سال 1975 (1354) که ظرفیت ذخیره‌سازی 2.2 میلیون بشکه را داشت و پس از حدود 25 سال تردد در آبهای بین‌المللی به عنوان VLCC (نفتکش غول پیکر) از سرویس حمل‌و‌نقل دریایی نفت خام خارج شده بود، برای این کار در نظر گرفت.

وی تصریح کرد: این نفتکش غول پیکر پس از انجام اصلاحاتی در بخشهایی از ساختار آن از جمله اضافه کردن یک بخش مهم به نام TURET به پاشنه و نیز اصلاحات و تغییرهایی در بخشهای خطوط لوله روی عرشه و موتور‌خانه آن به افتخار و پاسداشت نام و خاطره سردار شجاع و قهرمان ایران که با مهارتها و تاکتیکهای نوین جنگی توانست بر لشکریان روم باستان پیروز شود، سورنا نامگذاری شد. این پایانه شناور در اواسط سال 1380 در آبهای نیلگون خلیج فارس در میدان نفتی سروش و در 6 کیلومتری از سکوی تازه نصب شده سرچاهی SWP1 نصب و راه‌اندازی شد.

هدایت‌پور یادآور شد: از همان ابتدای کار و پیش از نصب سکوهای بهره‌برداری سروش با استفاده از تاسیسات سیار و موقت بهره‌برداری به نام ESP1 نفت تولید شده از چاههای تازه حفر شده از SWP1 از طریق دو خط لوله 16 اینچ، به پایانه سورنا ارسال و پس از ذخیره‌سازی، صادر می‌شد.

صادرات از سورنا هیچگاه متوقف نشد

رئیس پایانه شناور سورنا درباره ویژگیهای کلی این پایانه گفت: طول کلی پایانه 370 متر، عرض 56 متر و ارتفاع آن 65 متر است. حداکثر میزان آبخور مجاز آن 23 متر و دارای 21 مخزن با ظرفیتهای متفاوت و مجموع 2.2 میلیون بشکه نفت است. در ابتدا هر دو نوع نفت خام سروش و نوروز جداگانه ذخیره و سپس صادر می‌شد.

وی با بیان این که این شکل مدیریت ذخیره‌سازی و صادرات نفت با توجه به تولید 190 هزار بشکه نفت در سالهای ابتدایی بسیار سخت بود و نیاز به مهارت و دقت زیاد داشت و کوچکترین اشتباهی ممکن بود به شکست سازه‌های پایانه منجر شود، ادامه داد: اما خوشبختانه تا هم اکنون که در حال صادرات آخرین محموله آن هستیم هیچ مشکلی از این بابت پیش نیامده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، هدایت پور افزود: خوشبختانه با درایت واحدهای مختلف از جمله تعمیرات که نقش بسزا و انکارناپذیری در راهبری تاسیسات موتورخانه سورنا داشته‌اند، همچنین واحد بهره‌برداری (‌عرشه) و واحد عملیات دریایی، کار به بهترین شکل ممکن انجام گرفت.

وی با اشاره به این که بی‌شک فعالیتها و تلاشهای آنان در حکم جهاد است، گفت: می‌توان اذعان کرد با توجه به شرایط تحریمهای ظالمانه و نیاز کشور به صادرات و این که کمترین مشکلی در این زمینه به وجود نیامد، این مهم از افتخارهای کارکنان فداکار این پایانه است. این پایانه به دلیل قدیمی بودن تاسیسات و مشکلات و معضلات فراوان، قادر به ادامه کار نیست و پس از انجام آخرین صادرات به صورت رسمی از مدار ذخیره‌سازی و صادرات فلات قاره خارج خواهد شد و جای خود را به پایانه جدید و نوساز خلیج فارس خواهد داد.

هدایت پور با افتخار به حضور خود در پایانه سورنا از سال 1381 تاکنون یادآور شد: حتی در شرایط تحریم هیچ‌گاه صادرات از این پایانه نه تنها کاهش نیافت بلکه پرشتاب‌تر هم شد.

کد خبر 241771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =