۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۰
  • کد خبر: 241774
وابستگی اعراب به پول نفت خام

بانک HSBC در گزارشی با ارائه تعدادی نمودار به بررسی وضع اقتصادی کشورهای عرب منطقه خلیج فارس پرداخته است.

به گزارش پایگاه اینترنتی بیزنس اینسایدر، در این گزارش میزان وابستگی 6 کشور عربستان، بحرین، امارات، عمان، کویت و قطر به درآمدهای نفتی مورد بررسی قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، عربستان یکی از قدرتمندترین اقتصادهای منطقه خاورمیانه و خلیج فارس از جمعیتی جوان برخوردار است. با این حال وابستگی شدید این کشور به بخش نفت همچنان ادامه دارد. میان این 6 کشور بیشترین وابستگی به درآمدهای نفتی مربوط به کویت و کمترین میزان مربوط به بحرین است.

گزارش بانک HSBC نشان می‌دهد: میزان وابستگی بحرین به درآمدهای نفتی حدود 25 درصد است و بخش غیرنفتی حدود 75 درصد اقتصاد این کشور را تشکیل می‌دهد. امارات با حدود 40 درصد در رتبه دوم وابستگی به درآمدهای نفتی قرار دارد. این رقم برای عمان نزدیک به 45 درصد اعلام شده است که رتبه سوم را نصیب این کشور می‌کند.

رتبه چهارم با بیش از 45 درصد وابستگی به درآمدهای نفتی متعلق به عربستان است. میزان وابستگی اقتصاد قطر به بخش نفت حدود 55 درصد اعلام شده است. این کشور از تولیدکنندگان بزرگ ال ان جی در جهان است. بیشترین میزان وابستگی به درآمدهای نفتی با بیش از 60 درصد مربوط به کویت است.

کاهش قیمت نفت خام در ماههای گذشته موجب افت درآمدهای صادراتی کشورهای عرب منطقه خلیج فارس (و البته همه تولیدکنندگان این ماده) شده است. بر این اساس گفته می‌شود که بعضی از این کشورها در سال 2015 با کسری بودجه مواجه خواهند شد.

کد خبر 241774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =