معامله نخستین محموله گاز مایع شرکت پالایش نفت لاوان

نخستین محموله گاز مایع پالایش نفت لاوان با حجم سه هزار و 500 تن در رینگ بین الملل بورس انرژی با استفاده از قرارداد کشف پریمیوم با موفقیت معامله شد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ایران (سنا)، مدیرعامل بورس انرژی گفت: ارزش این معامله چهار میلیارد و 686 میلیون و 730 هزار ریال بوده که اطلاعیه عرضه این محصول سه روز کاری پیش در بورس انرژی منتشر شده و تمام خریداران داخلی و خارجی امکان ورود به این معامله را داشتند.

علی حسینی افزود: شرکت پالایش نفت لاوان از شرکتهای فعال در رینگ بین الملل بورس انرژی بوده که به منظور استفاده از مزیت شفافیت در معاملات، تمام محصولات قابل عرضه خود را در بورس انرژی عرضه کرده است.

وی اظهار کرد: با توجه به محدودیتهای ذخیره سازی و نگهداری محصول گاز مایع، انجام سریع معاملات گاز مایع و تحویل آن به خریداران باعث ایجاد ارزش افزوده برای شرکت پالایش نفت لاوان و جلوگیری از هدررفت منابع نفت و گاز کشور می شود.

رکورد زنی معاملات روزانه برق بورس انرژی در سال 94

مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران گفت: ارزش معاملات برق در بازار مشتقه بورس انرژی در سال 94 در جلسه معاملاتی امروز به بالاترین میزان خود رسید.

حسینی افزود: با دستور معاون وزیر نیرو مبنی بر افزایش تخصیص تامین اعتبار به بورس انرژی به میزان 10 درصد کل برق مصرفی کشور، انتظار می ‎رود معاملات برق در بورس انرژی ایران رونق یابد.

وی ادامه داد: در جلسه معاملاتی امروز در تابلوی سلف موازی استاندارد برق بورس انرژی معادل 181,416 مگاوات ساعت برق با متوسط قیمت 509486 ریال بر مگاوات ساعت روی نمادهای معاملاتی منجر به تحویل در ماه‎‎های خرداد و تیر مورد معامله قرار گرفت که ارزش این معاملات بیش از 92 میلیارد ریال در قالب 325 معامله و 7559 قرارداد است.

حسینی با اشاره به این که همسو با اجرای دستور وزیر نیرو، از خرداد ماه امسال ظرفیت مجاز عرضه شرکتهای تولید نیروی برق و سقف قابل تحویل شرکتهای توزیع نیروی برق برای نمادهای منجر به تحویل تیرماه 94 از 2658 مگاوات به 3250 مگاوات افزایش پیدا کرده، ابراز امیدواری کرد: از این پس شاهد افزایش میزان معاملات برق در بورس انرژی باشیم.

وی یادآور شد: 39 شرکت توزیع نیروی برق و 22 نیروگاه خصوصی با کد معاملاتی خاص، چهار شرکت خرده ‎فروشی برق و 32 شرکت تولید و توزیع نیروی برق با کد عام بازیگران بورس انرژی را تشکیل می‎ دهند که امیدواریم با فراهم شدن حضور مصرف ‎کنندگان بزرگ برق و افزایش تعداد شرکتهای خرده‎ فروشی برق، در سال 94 شاهد تعمیق معاملات برق در بورس انرژی ایران باشیم.

کد خبر 241783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =