معضل کم آبی و خشکسالی در تمام کشور وجود دارد

بارشها در سالهای اخیر به شدت کاهش یافته که این امر نشانه وضع خشکسالی و نگران کننده در اکثر نقاط کشور است.

به گزارش شانا، حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو، شب گذشته (چهارشنبه 6 خردادماه) در نشست مشترک با عبدالحسن مقتدایی، استاندار و مدیران صنعت آب و برق خوزستان درخصوص اختصاص آب سرچشمه های کارون به سایر استانها، گفت: رئیس جمهوری در سفر به خوزستان متذکر شد که آب کارون بجز برای شرب، برای هیچ مصرفی به مناطق دیگر منتقل نمی‌شود.

وی افزود: در اصفهان که سالهای گذشته صنایع زیادی ساخته شده است استفاده از آب چاه یا سطحی برای صنایع ممنوع شده و صرفا می‌توانند از پسابهای شهری آب مورد نیاز صنایع را تامین کنند که به نظر می‌رسد این سخت گیری عادلانه باشد.

چیت‌چیان همچنین با بیان اهمیت مدیریت مشکلات کم آبی خوزستان، تصریح کرد: بارشها در سالهای اخیر به شدت کاهش یافته و از ابتدای سال آبی جاری (مهر93) تاکنون 45 درصد نسبت به متوسط سالهای قبل کاهش داشته که این نشانه وضع خشکسالی و نگران کننده است.

وزیر نیرو از کاهش 50 درصدی آورد رودخانه های کشور نسبت به 44 سال پیش خبر داد و عنوان کرد: سال 1350 آورد رودخانه های کشور 88 میلیارد مترمکعب در سال بود که اکنون به 42 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است و معضل کم آبی در تمام کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: از سال 63 تا 93 با وجود کاهش منابع آبی، سطح زیر کشت باغها هر سال به طور متوسط 70 هزار هکتار و زراعت کشور نیز هر سال 40 هزار هکتار افزایش یافته است.

چیت‌چیان همچنین آورد رودخانه کارون از ابتدای سال آبی تاکنون را 10 میلیارد مترمکعب اعلام کرد که تا پایان سال آبی در شهریور به 12.7 میلیارد مترمکعب می‌رسد، اما در همین زمان میزان خروجی از سد گتوند 14.7 بوده است.

وزیر نیرو درباره سد کرخه نیز گفت: براساس آمارهای گذشته وزارت نیرو و نظر مشاوران داخلی و خارجی، سد کرخه با ظرفیت هفت میلیارد مترمکعب ساخته شد، ولی در این 13 سال هرگز بیش از 2.9 میلیارد متر مکعب آب در آن ذخیره نشده است که این به معنی نادرستی نظرات گذشته نیست، بلکه نشانه تغییرات آمارهای منطقه است.

وی با تاکید بر مدیریت عادلانه منابع کرخه در استانهای حوضه این رودخانه، افزود: نمی‌توان به مردم بالادست این رودخانه گفت که هیچ برداشتی نداشته باشند و نمی‌توان اجازه داد که برای پایین دستی ها سهمی نماند.

کد خبر 241796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =