توافق روسیه و ونزوئلا برای سرمایه‌گذاری 14 میلیارد دلاری در بخش نفت و گاز

به گفته رئیس جمهوری ونزوئلا، این کشور و شرکت روسی روسنفت توافق کردند که حدود 14 میلیارد دلار در بخش نفت و گاز ونزوئلا سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از کاراکاس، رئیس جمهوری ونزوئلا اعلام کرد که ونزوئلا و بزرگترین تولیدکننده نفت روسیه (روسنفت) توافق کرده‌اند که حدود 14 میلیارد دلار در بخش نفت و گاز ونزوئلا سرمایه‌گذاری کنند.

نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا اعلام کرد: وی به همراه رئیس شرکت دولتی نفت ونزوئلا (پی دی وی اس) و دیگر مقامهای ونزوئلایی با ایگور سچین، مدیرعامل شرکت روسنفت و رئیس در روز چهارشنبه (6 خردادماه) دیدار کرده است.

وی افزود: ما یک نشست عالی داشتیم و برای سرمایه‌گذاری حدود 14 میلیارد دلاری در بخش نفت و گاز توافق شد که این سرمایه‌گذاری برای دوبرابر کردن تولید نفت ونزوئلا بکار گرفته می‌شود.

شرکت دولتی نفت ونزوئلا اهداف جاه طلبانه‌ای برای دوبرابر کردن تولید نفت تا 6 میلیون بشکه در روز تا سال 2019 دارد که انتظار می‌رود 4 میلیون بشکه از این رقم از کمربند نفتی اورینوکو تامین شود، اما با این حال، برخی کارشناسان صنتعی یا سرمایه‌گذاران خارجی بر این باور هستند که دستیابی به چنین هدفی شاید میسر نشود.

مادورو به تفکیک و مجزاسازی این برنامه سرمایه‌گذاری اشاره نکرد و مشخص نشد که چه طرفی این برنامه را تامین اعتبار خواهد کرد.

شرکت دولتی ونزوئلا و وزارت نفت این کشور برای پاسخ به سوالات درباره جزئیات این برنامه پاسخ ندادند.

شرکت روسنفت در یک اظهارنظر الکترونیکی اعلام کرد که 14 میلیارد دلار، کل حجم سرمایه‌گذاری این شرکت در ونزوئلا در طول عمر پروژه‌های کنونی و آینده خواهد بود.

شرکت روسنفت هم اکنون و در سالهای 2010 تا 2014 میلادی 1.8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داشته است و پیش بینی می‌کند که تولید نفت این شرکت در ونزوئلا از 1.6 میلیون تن در سال 2014 به 8 میلیون تن در سال (160 هزار بشکه در روز) تا سال 2019 برسد.

شرکت روسنفت همچنین اعلام کرد که اگر تولید شیل اویل در آمریکا و کانادا کاهش یابد، نفت ونزوئلا می‌تواند برای پاسخگویی به تقاضا در آن بازارها استفاده شود.

شرکت روسنفت در ماه نوامبر پارسال اعلام کرد که این شرکت و شرکت پی دی وی اس ای یک قرارداد جدید برای عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی به ونزوئلا امضا کرده‌اند.

این قرارداد شامل عرضه حدود 1.6 میلیون تن نفت و 9 میلوین تن فرآورده‌های نفتی ظرف مدت 5 سال است.

شرکت پی دی وی اس در توییتر خود نوشت که دو کشور موافقت کرده‌اند که یک شرکت مشترک سرمایه‌گذاری برای افزایش تولید نفت خام تاسیس کنند؛ ضمن آن‌که دو کشور خواهان افزایش تولید نفت خام در کمربند نفتی اورینوکو، جایی که روسنفت شرکت سرمایه‌گذاری مشترک با پی دی وی اس ای دارد، هستند. 

شرکت دولتی نفت ونزوئلا روز چهارشنبه (6 خردادماه) اعلام کرده بود که روسنفت پیشنهاد افزایش سهم خود در شرکت سرمایه‌گذاری مشترک پتروموناگس از 16.7 درصد کنونی به 40 درصد را مطرح کرده است.
کد خبر 241806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =