آب آشامیدنی شهرها و روستاها باید به منابع قابل اطمینان متکی شود

وزیر نیرو گفت: طرحهای آبرسانی برای مصرف آشامیدنی تحت تاثیر خشکسالی است و به ناچار آب آشامیدنی شهرها و روستاهای کشور باید به منابع قابل اطمینان متکی شود.

به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفتخیز جنوب، حمید چیت چیان روز پنجشنبه ( ٧ خردادماه) در حاشیه بهره برداری از طرح سد انحرافی و پروژه احداث شبکه آبیاری و زهکشی دشت رامهرمز در جمع خبرنگاران  به وضع سد کارون 3 در شمال شرق خوزستان به عنوان یک منبع قابل اتکا در تامین آب کشاورزی و آشامیدنی اشاره کرد و افزود: از آب این سد می توان سالهای متمادی با اطمینان در همه بخشها استفاده کرد.

وی با بیان اینکه ساخت سدها و شبکه ها چند خصوصیت دارد، توضیح داد: اول این که کشاورزان در فصولی که نیاز ندارند آب ذخیره و در زمان مورد نیاز از آب بیشتری برخوردارند و در نتیجه این شبکه ها قابل توسعه هستند.

چیت چیان اظهار کرد: گسترش شبکه ها که موجب توسعه کشاورزی می شود ارتقای اشتغال، رونق اقتصادی و بهره مندی مردم از محصولات کشاورزی و در نهایت ارتقای امنیت غذایی را به دنبال دارد.

وزیر نیرو  همچنین در آیین افتتاح این طرح گفت: خوزستان دشت حاصلخیزی است و با توجه به منابع آبی خوبی که دارد توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی در این استان برای وزارت نیرو بسیار مهم است.

وی افزود: در خوزستان امکان برداشت 2 تا 3 محصول در سال وجود دارد و این ایجاب می کند که طرحهای شبکه های آبیاری و زهکشی در این استان اجرا شود.

چیت چیان  درباره بهره برداری از سد انحرافی و شبکه های آبیاری و زهکشی دشت رامهرمز، گفت: طرح سد انحرافی امکان تامین آب برای شبکه های آبیاری و زهکشی را فراهم می کند.

وزیر نیرو در زمینه شروع عملیات اجرایی تامین آب آشامیدنی رامهرمز از مخزن سد کارون 3 و در قالب طرح تامین آب شهرهای شمال شرق خوزستان، توضیح داد:  با این کار آب با کیفیت و مطلوب برای مردم رامهرمز تامین خواهد شد.

سد انحرافی رامهرمز روی رودخانه علا در 90 کیلومتری شرق اهواز با میزان آبگیری 24 متر مکعب بر ثانیه توسط دو کانال برای انتقال آب اراضی نواحی  رامهرمز به مساحت 26 هزار هکتار با اعتبار 712 میلیارد ریال اجرا و مورد بهره بهره برداری قرار گرفت.

این سد بتنی و با سرریز روگذر آزاد به طول 216 متر با دبی حداکثر 3 هزار و 50 متر مکعب بر ثانیه احداث شده است.

شبکه آبیاری و زهکشی دشت رامهرمز به مساحت 26 هزار هکتار در شرق استان خوزستان واقع شده است.

کد خبر 241809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =