آمریکا و اروپا به دنبال یافتن منابع جایگزین با نفت و گاز روسیه هستند

وزارت توسعه اقتصاد روسیه اعلام کرد که آمریکا و اتحادیه به دنبال یافتن منابع انرژی جایگزین با نفت و گاز روسیه هستند.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی (اسپاتنیک)، وزارت توسعه اقتصاد روسیه در پیش بینی به روز شده اقتصاد کلان خود برای سالهای 2016-2018 که روز پنجشنبه (7 خرداد ماه) منتشر شد، اعلام کرد: احتمال لغو تحریمهای اقتصادی علیه ایران گواهی بر تلاشهای اتحادیه اروپا و آمریکا برای یافتن یک منبع جایگزین با نفت و گاز روسیه است.

بنا بر این گزارش، مهلت نهایی برای دستیابی به یک توافق نهایی با تهران درباره برنامه هسته ای ٣٠ ماه ژوئن تعیین شده است؛ زمانی که این توافق اجرا شود، برخی تحریمهای اعمال شده بر بخشهای انرژی و بانکداری تهران لغو خواهد شد.

در گزارش این وزارتخانه آمده است که نگرانیهای بازارها درباره اختلال در تحویل انرژی عراق و سوریه کاهش یافته و این به دلیل احتمال لغو تحریمهای اقتصادی اعمال شده علیه ایران بوده، ضمن آنکه گواهی بر این است که آمریکا و اتحادیه اروپا در تلاش برای یافتن جایگزین نفت و گاز بدون عبور از روسیه هستند.

بنا بر اعلام کمیسیون اروپا، اتحادیه اروپا حدود یک سوم از نیازهای انرژی خود را از روسیه وارد می کند و شرکت روسی گازپروم، بزرگترین تولیدکننده گاز جهان، حدود 14 درصد از تولید جهانی گاز را به خود اختصاص داده است.

قیمتهای نفت خام نیز در طول 6 ماه آخر سال 2014 میلادی به دلیل مازاد عرضه نفت بیش از نصف کاهش یافته است.

آمریکا و اروپا سال گذشته میلادی در واکنش به اختلافات سیاسی خود با مسکو بر سر مسئله اوکراین، اقدام به تحریم صنعت نفت روسیه کردند. از جمله این تحریم‌ها، ممنوعیت عرضه تجهیزات با فناوری بالا به شرکت‌های روس بود.

 

 

کد خبر 241814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =