مسجد سلیمان بیش از 5 میلیارد بشکه نفت در جا دارد

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت وگاز مسجدسلیمان گفت: میدان نفتی مسجدسلیمان که 107 سال پیش به تولید رسید و پیرترین میدان نفتی ایران و خاورمیانه محسوب می‌شود، 5 میلیارد و 400 میلیون بشکه نفت درجا دارد.

به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفتخیز جنوب، ابراهیم پیرامون عصر پنچشنبه (7 خردادماه) در همایش بین‌المللی سالروز فوران اولین چاه نفت خاورمیانه در مسجدسلیمان، افزود: نفت درجای این میدان 6 میلیارد و 600 میلیون بشکه برآورد شده بود که از زمان به تولید رسیدن در پنجم خردادسال 1287 تاکنون حدود یک میلیارد و 200 هزار بشکه آن معادل 17.5 درصد برداشت شده است.

وی با اشاره به این‌که نخستین چاه نفت در میدان نفتی مسجدسلیمان در عمق 360 متری با تولید 500 بشکه در روز به بهره‌برداری رسید و این میدان سر آغاز فعالیت صنعت نفت در کشورمان شد، اظهارکرد: در میدان نفتی مسجدسلیمان 367 حلقه چاه حفر شده است که در زمان حاضر 16 حلقه آن فعال است.

پیرامون ادامه داد: با توجه به ذخایر درجای این میدان، با کاربست روشها و فناوریهای نوین فنی می‌توان در سالهای آینده در زمینه تولید درصد دیگری نفت از این میدان اقدام کرد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت وگاز مسجدسلیمان با اشاره به وجود دومین مخزن گاز ترش جهان با ظرفیت دو تریلیون فوت مکعب گاز با درصد هیدروژن سالفوره (گوگرد) 25 درصد موسوم به مخزن ژوراسیک، گفت: در این مخزن 6 حلقه چاه حفر شده است و روزانه 110 میلیون فوت مکعب گاز از آن استخراج و از طریق خط لوله به پتروشیمی رازی ارسال می‌شود.

وی با اشاره به استمرار فعالیت شرکت نفت در مسجدسلیمان از سال 1378 تحت عنوان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان، افزود: گستره عملیاتی این شرکت هم اکنون در وسعت 27 هزار کیلومتر مربع در شمال استان خوزستان تمرکز دارد و در این موقعیت جغرافیایی 13 میدان نفتی، 6 مخزن نفتی و 5 مخزن گازی وجود دارد که 6 درصد ذخایر نفت کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

پیرامون ظرفیت تولید نفت درحوزه عملیاتی این شرکت در زمان حاضر 150 هزار بشکه در روز عنوان و اظهارکرد: این شرکت 16 کارخانه بهره‌برداری دارد که برنامه نوسازی آنها و توسعه واحدهای جدید در منطقه هم اکنون در دست اجراست.

مدیرعامل شرکت نفت وگاز مسجدسلیمان درباره فعالیتهای عام‌المنعفه این شرکت در راستای عمران و آبادانی شهرها و روستای همجوار تاسیسات نفت وگاز، گفت: این شرکت در جهت رفاه عمومی در چارچوب سیاستهای وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران با اهتمام شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اقداماتی در بخش راهسازی، ایجاد فضاهای فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و زیست محیطی در حد امکانات خود داشته است که این فعالیتها در حدود یک دهه گذشته شتاب گرفته و همچنان در دستور کار شرکت قرار دارد.

همایش بین المللی روز مسجدسلیمان به مناسبت پنجم خرداد سالروز فوران نخستین چاه نفت در خاورمیانه روز پنجشنبه (7 خردادماه ) در زادگاه نفت ایران برگزار شد.

نخستین حلقه چاه نفت خاورمیانه پنجم خردادماه سال ١٢٨٧ به عنوان چاه شماره یک در مسجدسلیمان فوران و به تولید رسید.



کد خبر 241819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =