۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷
  • کد خبر: 241848

سازمان کشور‌های صادر‌کننده نفت(اوپک) در مفصل‌ترین گزارش خود در سال جاری اعلام کرد که تولید نفت آمریکای شمالی به رغم کاهش قیمتها انعطاف‌پذیر بوده که این امر نشان می‌دهد اشباع بازار جهانی ممکن است برای دو سال دیگر ادامه پیدا کند.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از ایسنا، پیش‌نویس گزارش اوپک درباره استراتژی بلند‌مدت این سازمان که در آستانه نشست هفته آینده اوپک در وین به رویت رویترز رسیده نشان می‌دهد عرضه نفت تولید‌کنندگان رقیب خارج از اوپک دستکم تا سال 2017 افزایش خواهد یافت.

به گزارش رویترز، تقاضای جهانی ضعیف نفت به معنای این است که تقاضای نفت اوپک از روزانه 30 میلیون بشکه در سال 2014 به روزانه 28 میلیون و 200 هزار بشکه در سال 2017 تنزل خواهد یافت و این امر دو گزینه را پیش‌روی اوپک قرار می‌دهد که شامل کاهش تولید نسبت به سطح کنونی 31 میلیون بشکه در روز یا آمادگی برای تحمل کاهش قیمت‌ها برای زمان طولانی‌تر است.

اوپک در گزارش خود می‌افزاید: بهای نفت از ژوئن 2014 یک کاهش قابل توجه را تجربه کرده و به سطوح کمتر از بحران سال 2008 رسیده است، اما عرضه تولید‌کنندگان خارج از اوپک همچنان قدری رشد را نشان می‌دهد.

بهای نفت برنت به دلیل عرضه زیاد ناشی از تولید نفت شیل و تصمیم اوپک در نوامبر گذشته مبنی بر کاهش ندادن تولید نسبت به قیمت 115 دلاری ژوئن 2014 سقوط کرده است.

در عوض اوپک تصمیم گرفت که برای پس گرفتن بازار و کاهش تولید تولید‌کنندگان پرهزینه عرضه خود را افزایش دهد. اما تولید نفت شیل نشان داده که انعطاف‌پذیرتر از چیزی است که اعضای اوپک تصور می‌کردند.

اوپک در گزارش خود افزود، در کل برای میادین خارج از اوپک که در حال تولید هستند حتی کاهش ‌قیمت شدید به کاهش تولید منجر نخواهد شد، زیرا تولید‌کنندگان پرهزینه همیشه به دنبال پوشش بخشی از هزینه‌های فعالیت خود هستند.

برای تولید‌ خارج از اوپک در آینده، تنها انتظار یک محدوده قیمتی کمتر از هزینه‌های جانبی در بلندمدت تولید ممکن است مانع توسعه قابل توجه میادین خارج از اوپک شود. در بلند‌مدت آستانه اقتصادی که در آن شرکت‌های نفتی در پروژه‌های بالا‌دستی سرمایه‌گذاری می‌کنند، احتمالا بیانگر انتظار قیمت نفت در بلندمدت است.

اوپک همچنین افزود که از سال 1990 بیشتر پیش‌بینی‌ها درباره عرضه نفت خارج از اوپک بدبینانه و اغلب اشتباه بوده است. برای مثال زمانی پیش‌بینی شد که تولید خارج از اوپک در اوایل دهه 90 به اوج خود می‌رسد و سپس کاهش می‌یابد.

اوپک گزارش خود درباره استراتژی بلند‌مدت را هر پنج سال یک بار منتشر می‌کند. این سازمان در گزارش سال 2010 خود به نفت شیل به عنوان یک رقیب جدی اشاره نکرد و بیشتر روی تغییر قابل توجه بازار نفت در سالهای قبل اشاره داشت.

این گزارش بلندمدت توسط تیم تحقیقاتی اوپک در وین تهیه شده و به‌ طور سنتی اعلام می‌کند که موضع نهایی اوپک یا اعضای این سازمان را شامل نمی‌شود.

توان اوپک برای کاهش یا افزایش تولید طی دهه‌های گذشته برای متعادل ‌کردن تقاضا باعث شده که این سازمان یک تولید‌کننده متغیر لقب بگیرد. اما گزارش بلند‌مدت اوپک بیانگر این است که اکنون نفت شیل این نقش را بازی می‌کند.

در این گزارش همچنین آمده است: تولید قابل توجه نفت شیل آمریکا به یک نقطه عطف در تغییرات ساختاری اخیر در الگوی رشد عرضه نفت خارج از اوپک تبدیل شده است.

این گزارش می‌افزاید: فناوری‌های جدید و ارزان‌تر برای استخراج نفت سخت نظیر نفت شیل و شن‌های نفتی رشد سالانه شش درصدی و رشد 45 درصدی تولید انرژی تا سال 35 را تضمین می‌کند.

اوپک می‌افزاید: ارتقای فناوری، اکتشاف موفق و احیای میادین موجود، جهان را قادر ساخته که منابع خود را به سطوح بالاتر از انتظارات در گذشته برساند. منابع انرژی جهان برای برآورده ‌کردن هرگونه افزایش تقاضا طی چند دهه آینده کافی است.

در این گزارش آمده است: با توجه به اینکه نفت زیادی هنوز در مناطق ناشناخته باقی مانده پیش‌بینی‌ها مبنی بر خشک‌شدن ذخایر راهی را برای پیش‌بینی‌ کشف منابع جدید نفتی نسبت به گذشته ایجاد کرده است.

تا سال 2019 عرضه نفت اوپک 28 میلیون و 700 هزار بشکه در روز خواهد بود که هنوز کمتر از سال 2014 است و تقاضا برای نفت این سازمان پس از سال 2018 افزایش می‌یابد و تا سال 2040 به حدود 40 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

کد خبر 241848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =